Tämä Hesarin juttu tänään on hyvin harhaanjohtavasti otsikoitu (paperilehdessä samalla tavalla) ...
Arvostettu tiedelehti: Teinipoika sokeutui syötyään vuosikausia pelkkää roskaruokaa Britanniassa... koska roskaruoka yleisesti liitetään hampurilaisiin. Ja hampurilaisten syöminen olisi todennäköisesti pelastanut pojan tuolta kohtalolta.
ERIKOISLÄÄKÄRI havaitsi, että pojan näköhermo oli rappeutunut pahoin. Jatkotutkimuksissa löytyi syy: poika oli alakoulusta lähtien elänyt käytännössä pelkillä ranskanperunoilla ja sipseillä. Hän oli normaalipainoinen, mutta vakavasti aliravittu.
Tuossa sitten kerrottiin tarkemmin. Tokkopa tämä arvostettu tiedelehti oli käyttänytkään ilmaisua "roskaruoka". Se ei ole järin tieteellinen käsite. *)
Myös toinen esimerkki jutussa...
33-vuotias ranskalaismies oli sokeutunut noudatettuaan huolimatonta ja yksipuolista vegaaniruokavaliota edelliset 13 vuotta. Mies oli karsinut ruokavaliostaan kaikki eläinperäiset tuotteet ja tärkeiden vitamiinien ja hivenaineiden lähteet eikä ollut korvannut niitä millään, toisin kuin oikeaoppisesti syövä vegaani tekee.
.. kertoi pikemminkin pyrkimyksestä
välttää roskaruokaa:
Mies oli myös raivoraitis eikä tupakoinut. Hän kertoi halunneensa parantaa terveyttään. Lopputulos oli kuitenkin samanlainen näköhermon rappeuma kuin englantilaispojalla ja lähes täydellinen näkökyvyn menetys. Syynä oli krooninen puute erityisesti B1- ja B12-vitamiineista.
Tuossa ei ehkä tullut esille punaisen lihan hyödyt. Mutta lihan kumminkin.