Olisiko tässä nähtävissä vähän hermostumisen merkkejä, kun jo vähän yli puolen vuoden jälkeen tehdään näin:
Luomuailmanmuuta.fi tuo luomun arkeen"Pro Luomun ylläpitämät Luomun juuret -sivut on uudistettu nimeä myöten: kuluttajille suunnattu sivusto löytyy nyt osoitteesta luomuailmanmuuta.fi.
Sivuston nimi on sama kuin luomun markkinoinnissa käyttöön otetun uunituoreen sloganin: Luomua. Ilman muuta."
Tuota slogania voi kritisoida tietysti siltä pohjalta, että siinä tavallaan myönnetään, ettei mitään järkevää syytä ole, miksi luomua kannattaisi ostaa, niinpä se täytyy mainosmiesten tehdä jonkinlaiseksi itsestään selvvyydeksi. Vastaavia yrityksiä on ollut aiemmin: "luomua, tottakai", ym.
Kun ne luomun edut eivät kuluttajillle sitten oikein "kirkastuneetkaan" (Luomun juuret -kampanja) niin yritetään nyt sitten näin, tällä.
Mutta voisi sitä slogania vähän irvaillakin, vaikka tähän tapaan. Kaupassa (myyjä aloittaa):
- Tätä tuotetta olisi nyt luomunakin. Mitä laitetaan?
- Luomua. Ilman muuta.
- Olkaa hyvä. Saako olla jotain muuta?
- Ei. Luomua ostetaan ilman muuta.
- Miksi???
- Muuhun ei jää enää rahaa.
Tai tiivistettynä:
Luomua. Ilman muuta. Muuhun ei jää rahaa.
PS. klo 16:Toinen moka - nykyisessä monikulttuurisessa ympäristössämme - taitaa olla se, että kampanjan symbolieläimeksi on valittu possu eli sika, joka asia ei varmasti miellytä tiettyjä uskonnollisia vähemmistöjämme.
Lisäksi sikaa vieläpä myydään luomuna Suomessa erittäin vähän.
Tässä asiassa taisivat ottaa onkeensa eli vinkin meiltä. Tämä luomupossu-symboli näyttää kanpanjasta hävinneen ...
Tässä näiden kampanjoiden kritisoimisessa taitaa nyt olla se vaara, että annamme liikaa hyviä vinkkejä - ja lopulta syntyy ihan täydellinen kampanja luomun puolesta ...