Author Topic: WWF:n ruokaopas  (Read 41980 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21936
    • View Profile
    • Email
Vs: WWF:n ruokaopas
« Reply #135 on: 27.03.23 - klo:10:50 »
Tämän mielenosoituksen symboliikka oli tänä vuonna erityisen kehno:

Valot sammuvat taas WWF:n Earth Hourin ajaksi

Koska nyt olemme jo hyvin lähellä tilannetta, jossa:

"Valot sammuvat Euroopassa"

Entä tänä vuonna?

Who Noticed Earth Hour This Year?

Quote
Normally I publish something snarky about how we should all leave our lights on, but this year’s Earth Hour was such a non-event I genuinely didn’t notice it was happening

Selitys:

Quote
So why was this year’s Earth Hour such a non event?

My theory is energy hardship.

For many people this year, switching the lights off is no longer a luxury but a necessity. For a lot of people in Britain and Europe especially, people struggling with energy bills they cannot afford, every night is “Earth Hour”.

“Earth Hour” this year was not so much an affirmation of a green believer’s love for the planet, as an unwelcome reminder of the grim personal circumstances so many are currently enduring.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21936
    • View Profile
    • Email
Vs: WWF:n ruokaopas
« Reply #136 on: 31.03.23 - klo:04:19 »
Ruralia-intstituutti lähtee tähän mukaan:

Quote
Ruralia-instituutti
@Ruralia_UH
Hirvenlihalla olisi mahdollisuuksia nousta kuluttajien hamuamaksi ekolihaksi, mutta kaupallistamisen tiellä on monta mutkaa. Tutkimusartikkelissa hahmoteltiin hirvenlihalle potentiaalisia kuluttajaryhmiä. Lue tiedeuutisemme aiheesta 👇 #metsästys #riista

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/ruoka-ja-ravitsemus/hirvenlihalle-olisi-suomessa-potentiaalisia-markkinoita

https://twitter.com/Ruralia_UH/status/1641014337895555074

Ihan hyvä yritys, mutta matematiikka, jota myös joskus tieteeksi sanotaan, potkii vastaan. Tuota lihaa saadaan vain määriä, joissa "kuluttajat" edelleen ovat hyvin pieni ryhmä heistä. Vaikka tällaiset esteet ylitettäisiinkin:

Quote
Artikkelissa tutkitaan myös sitä, miten kuluttajien asenteet metsästystä kohtaan vaikuttavat siihen, kiinnostaako hirvenliha kuluttajaa vai ei.

– Mietimme, voisiko riistaliha kiinnostaa niitä kuluttajia, jotka ajattelevat ympäristövastuuseen, eettisyyteen ja ekologisuuteen liittyviä asioita. Tämä porukka voi kuitenkin samalla olla metsästysvastaista esimerkiksi eläinoikeussyistä. Mietimme, kumpi heillä on vahvempi näkökulma, taustoittaa artikkelin pääkirjoittaja Anne Matilainen Ruralia-instituutista.

Tässä on WWF-tyyppistä "romanttista" ajattelua, mutta myös se matemaattinen fakta:

Quote
Tutkijat näkevät hirvenlihalla mahdollisuuksia näyttäytyä ekolihana, joka ei tuota kasvihuonepäästöjä tai kuluta peltopinta-alaa. Riistakeskuksen mukaan lihaa saadaan Suomessa vuosittain yli 8 miljoonaa kiloa ja sen markkina-arvoksi on arvioitu 85-90 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Eli sitä lihaa saadaan suomalaista kohti vuosittain n. puolitoista kiloa (ja lihankulutus henkeä kohti pysyy vuodesta toiseen siinä 80 kilon seutuvilla). Eikä hirvikantaa ole muista syistä mahdollista kasvattaa. Jolloin jonkinlaista elitismiä tuo hanke kuitenkin väistämättä on.