Author Topic: Vieraslajien haitat  (Read 4006 times)

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Vs: Vieraslajien haitat
« Reply #30 on: 13.11.22 - klo:08:57 »
Mielenkiintoisesti tuo havainto edellyttää tietoa siitä, millainen järjestys luonnossa pitää olla: jotkut uudet lajit luonnossa eivät olekaan luonnon rikastumista, jos ne ovat vääriä lajeja!

Tässä jutussa on juuri se maku:

Bambit pellolla

Vieraslajeja kitketään suomalaisesta luonnosta nyt kovalla kädellä. Kuusipeurakin on vieraslaji. Miksi niitä saa tarhata ja vapauttaa luontoon? Sitä ihmettelevät myös peuraharrastaja Jorma Ollilan naapurit Nastolassa.

Ollila, ja Antti Herlin katsoivat (myöhemmin jutussa) että kuusipeura rikastaa Suomen luontoa. Riistaeläin, ja hyvin näyttikin. Ja mikä ettei niin voisi ollakin. Mutta kuka saa sen päättää?

Vrt. minun spekulaationi villisioista.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #31 on: 24.11.22 - klo:05:05 »
Ihminen pitää luonnossa järjestystä yllä:

Maa- ja metsätalousministeriö käynnistää selvityksen valkohäntäpeurakannan hallinnasta

Kuuluuko vieraslajiksi sanottu täpläkauris sittenkin luontoomme?

Täpläkauriita ja niiden lähisukulaisia on esiintynyt laajoilla alueilla Euroopassa yli miljoonan vuoden ajan.

Oleskeluoikeuden saa, jos sen kunnolla (esim. noin) pystyy perustelemaan. Suomessa saattaa riittää n. 10 000 vuotta (jääkausi!). Mutta kyllä minun supikoirani tilanne on silti toivoton.  8)

Selitys: näin kerran supikoiran luonnossa. Ja se minut. Oli kesäyö. Katselimme tovin toisiamme. Sen silmät hurmasivat minut. Siitä lähtien... no, joo. Olen myös etsinyt perusteita villisian sietämiselle. Mutta se tuskin onnistuu ennen ASF-rokotetta. Josko silloinkaan.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #32 on: 30.11.22 - klo:05:19 »