Author Topic: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"  (Read 51265 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
FAO ja OECD tulivat taas tuloksiin, että ...

Biopolttoaineiden käyttö syö entistä suuremman osan maailman elintarviketuotannosta

Tämä Kansan Uutisten uutinen jo vuodelta 2008 kuvaa asian terävästi ja oikein:

Biopolttoaineet vievät ruokapulaan

Hiukan mutta ratkaisevasti erilainen on Demokraatin reaktio tähän uuteen julkistukseen, sen pääkirjoitus tänään:

Ruoan ja energian tuotannon vaikea yhtälö

Siinä ikäänkun valittaen todetaan tämä biopolttoaineiden osuuden kasvu, jonkinlaisena luonnonvoimana. Ja kylläkin näin ...

Quote
Kestävän maataloustuotannon ja puhtaiden polttoaineiden saannin yhdistäminen yhä pidemmälle etenevään ilmastonmuutokseen ei ole helppoa. Maailmanlaajuisesti energian kysyntä kasvaa edelleen väestönkasvun ja kehittyvien maiden elintason nousun myötä. Suomessakin pitää nyt katsoa nykyisiä teknologioita pidemmälle.

... mutta ei nähdä tai tuoda esille, että lopulta nämä biopolttoaineet ovat itse aiheutettu päänsärky: EU, Suomi siinä mukana, on itse määritellyt biopolttoainedirektiivinsä.

Se on politikkaa, tämä asia, Demokraatti. Kuten STT:n uutinenkin sen sanoo:

Quote
Kasvu perustuu ympäristöpoliittisiin päätöksiin.

Ja kun poliittinen juna on pistetty liikkkeelle, se helposti vain kiihdyttää vauhtiaan, kuten uutisessamme kerroimme.

Mitä sitten tehdä? Siihen löytyy neuvo jo KU:n vanhasta uutisesta (lihav. HJ):

Quote
Biopolttoaineiden huuma on vuoden sisällä kokenut yhä kovempia kolauksia. OECD:n kesällä julkaistu oma raportti totesi, että biopolttoaineiden tukeminen on valtavan kallista. Myös OECD arvioi, että biopolttoaineiden vaikutus ilmastonmuutokseen ja energiaturvallisuuteen on vähäinen ja että niiden tuotanto on nostanut ruoan hintaa.

OECD kehotti jäsenmaitaan lopettamaan uusien tukimuotojen kehittämisen biopolttoaineille ja pyrkimään nykyisten lakkauttamiseen.

Politiikkaa, siis: ensimmäiseksi ainakin EU:n bioenergian lisäystavoitteet on nyt laitettava jäihin. Vähintään tuumaustauko. 

***

Tuli muuten mieleen, että FAO tavallaan itse löysäilee asiassa, KU:nkin mukaan ...

Quote
Toisaalta FAO:n pääjohtaja Jacques Diouf totesi julkistustilaisuudessa, että biopolttoaineisiin sisältyy myös mahdollisuuksia. Niiden tuottaminen voisi luoda kehitysmaiden maaseudulle työtilaisuuksia ja tuloja.

... ja antaa näin pikkusormen pahalle. Hyvin samantapaista löysäilyä kuin luomun suhteen. Ja kummankin asian lobbarit hakevat sitten tukea tällaisista lauseista tai ajatuksista.
« Last Edit: 29.06.21 - klo:06:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #1 on: 13.09.13 - klo:20:33 »
Nyt näyttäisi siltä, että EU pystyisi tämän itse aikaansaamansa ongelman edes jollakin tavalla vähän korjaamaan.

Tämän tiedon voi lukea Satu Hassin artikkelista eli blogista:

Jotain rajaa ruoan polttamiselle autoissa

Jonka kannanottoihinkin voin jopa aivan valtaosin yhtyä!

(Mitä en samassa blogissa olleen erään toisen artikkelin kohdalla voi lainkaan tehdä, mutta se ei nyt kuulu tähän.)

Vihreät yleensä ovat nyt tässä asiassa sekä syyllisiä että (nyt) sankareita. He eivät voi kieltää, etteivätkö he yleisellä tasolla olisi aikaansaaneet tätä hysteriaa uusiutuvien energialähteiden osalta.

Mutta toisaalta jo täällä meillä on tämä uutinen, jonka mukaan "takinkääntö" asiassa on alkanut jo jonkin aikaa sitten (2007):

SENSAATIO: nyt myös vihreät järjestöt ovat ryhtyneet vastustamaan EU:n biopolttoainelinjaa

***

Kun Hassi viittasi Eija-Riitta Korholaan, tässä nyt sitten tasapuolisesti linkki hänenkin puheenvuoroonsa:

Intohimot ja biopolttoaineet

Siinä tulee taustaa myös Vihreiden toiminnalle asiassa, aiemmin.
« Last Edit: 29.06.21 - klo:06:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #2 on: 18.12.13 - klo:20:25 »
Nyt Lomborg sättiii EU:ta siitä, että se ei - vaikka asia siellä jo hyvin ymmärretään - pysty pyörtämään päätöstään (vaan vain lykkää päätöksentekoa asiassa):

The great biofuels scandal

Eli ei saatu edes leikattua 10% tavoitetta 7 prosenttiin (josta jo oli puolittain sovittu). Nyt meillä on se edelleen niskassamme. Ja tämä on kuitenkin se, mihin pitäisi pyrkiä (artikkelin loppulause):

Quote
And for now, it is just about saying stop to the immoral biofuels madness. Not just by timidly capping targets, but by stopping its use altogether.

Eli (vapaasti): on aika sanoa tälle biopolttoaineiden epämoraaliselle hulluudelle stop. Ei vain asettaa kattoja sille, vaan pysäyttää se ihan kokonaan.

Artikkeli esittelee hyvin perusteet sille, miksi näin täytyy tehdä.
« Last Edit: 18.12.13 - klo:21:13 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #3 on: 23.12.13 - klo:09:33 »
Sen enempää Korhola kuin Hassikaan eivät nyt ole tulleet esiin, selittämään, miksi tässä nyt näin (ks. Lomborg, yllä) kävi. En ainakaan itse ole huomannut, onko joku?

***

Jos esim. tämä keksintö osoittautuu läpimurroksi, asia voi muuttua toiseksi, ja biopolttoaineista voi tulla hyväksyttävä asia. Itse kiinnitin huomiota tuossa selostuksessa luvattuun suljettuun ravinnekiertoon (jos ymmärsin asian oikein).

Mutta siihen asti kunnes / jos asia - tämän keksinnön kautta, tai muuten - varmistuu, EU:llakin pitäisi yksinkertaisesti olla malttia odottaa. Mahdollisimman varhainen toimenpiteisiin ryhtyminen ei ole viisautta, jos (ja kun) toimenpiteiden vaikutuksista ei ole varmuutta. Ja varsinkaan sellaisessa tapauksessa, kuin tässä, jossa on käytännön varmuus, ettei ko. toimenpiteillä ole haluttua vaikutusta.
« Last Edit: 24.12.13 - klo:09:40 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #4 on: 16.01.14 - klo:04:57 »
Kun EU-parlamentti ei tässä saanut mitään aikaiseksi, niin ilmeisesti EU-komissio nyt saa:

tämän aamuun Hesarin mukaan EU on luopumassa nk. 20-20-20-tavoitteestaan, ja asettamassa ilmastokysymyksessä vain yhden tavoitteen: kasvihuonekaasujen vähentämisen.

Eli uusiutuvan energian ja vielä erikseen (oletettavasti) biopolttoainetavoitteet eivät olisi enää sitovia. Kasvihuonepäästöjä voisi vähentää vaikka ydinvoimalla.

Kyse on tosin vielä ehdotuksesta (vai vielä senkin luonnoksesta?) ja asia ratkeaa vasta maaliskuussa EU-maiden yhteisessä kokouksessa.
« Last Edit: 16.01.14 - klo:06:01 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #5 on: 05.02.14 - klo:09:36 »

Nyt saisivat MEP:it lukea tämän UNEP:in raportin, ja huomata sieltä ainakin tämän (tässä KEPA:n tarjoamassa muodossa, sama löytyy kyllä UNEP:in sivuilta):

Quote
Paneeli kehottaa myös muun muassa rajoittamaan polttoaineeksi tuotettavan viljan tukemista tuottajamaissa sekä vähentämään biopolttoaineille määriteltyjä kiintiöitä kuluttajamaissa.

UNEP:in palstalla se oli näin:

Quote
Reduce the subsidization of fuel crops - including the reduction and phase out of biofuel quotas in consuming countries.

Minä olisin kääntänyt kyllä sanan "reduce" suomeksi reilusti sanalla "vähentää" ... mutta olkoon.  8)

Ja "phase out" - jonka ilmaisun KEPA oli jättänyt pois - on muuten "lopettaa" ... mutta olkoon nyt tämäkin.  8)

« Last Edit: 05.02.14 - klo:09:53 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #6 on: 24.03.14 - klo:16:55 »
Netissä on nyt vahva huhu, jonka Telegraph on mm. kertonut, että IPCC seuraavassa raportissaan toteaa, että biopolttoaineista on enemmän harmia kuin hyötyä.

(Tämä tieto on tietysti ns. "vuodettu". Vrt. Mauno Koiviston teoria, että valtion papereihin lyödään "salainen"-leima siinä tarkoituksessa, että ne edes joku lukisi.)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #7 on: 10.04.14 - klo:08:32 »
Tuo huhu oli väärä, päin vastoin nyt tässä on ennakkovaroitus Vihreästä Langasta:

Kiistanalainen päästövähennyskeino mukana IPCC:n tulevassa raportissa

Quote
Reutersin mukaan BECCS olisi erittäin kallis keino, mutta sillä voitaisiin poistaa ilmakehästä vuosittain yhtä paljon hiilidioksidia kuin Kiina päästelee vuosittain. Tämä vaatisi kuitenkin jopa Intiaa suuremman alueen varaamista tarkoitukseen.
(lihav. HJ)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #8 on: 21.04.14 - klo:08:44 »
Edes maissin jäämistä (korret, lehdet jne.) valmistettu biopolttoaine ei vähennä kasvihuonekaasuja, sanoo tämä tuore tutkimus:

www.eurekalert.org/pub_releases/2014-04/uon-scd041814.php

"Study casts doubt on climate benefit of biofuels from corn residue"

( UNL University of Nebraska–Lincoln NEBRASKA)
« Last Edit: 22.04.14 - klo:08:37 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #9 on: 22.04.14 - klo:08:14 »
Olisiko "oireellista", että yleensä asenteiltaan aika vihreä ilmasto.org on nyt julkaissut tämän Sini Eräjään kirjoituksen:

Onko bioenergia sittenkään ilmaston ystävä

***

Tuo em. Nebraskan tulos näyttää löytäneen tiensä AP:n artikkelitarjontaan ...

Biofuels From Corn Worse Than Gasoline

(Eli: biopolttoaineet maissista ovat huonompia kuin bensiini)

... mutta suomeksi asiasta ei ole vielä uutista näkynyt. AP:n mukaan löytyy siis niitäkin, jotka kiistävät tutkimuksen tuloksen.
« Last Edit: 22.04.14 - klo:12:36 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #10 on: 23.04.14 - klo:07:22 »
Nyt se tieto tuli suomeksikin, aikaleimasta (22.4.2014 14:37) päätellen melkein samaan aikaan, kun edellisen puheenvuoron viimeksi korjasin. Talouselämä:

Tutkimus paljasti ikävän yllätyksen biopolttoaineiden ympäristövaikutuksista

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #11 on: 13.05.14 - klo:06:55 »
Tässä on systemaattinen - ja vertaisarvioituihin turkimuksiin perustuva - yhteenveto biopolttoaineiden haitoista:

Biofuels (Land and Water Concerns) -- Summary

Maa, sen liikakäyttö, eroosio, haitallisten lajien leviäminen, vesi, päästöt vesistöihin ...

 
« Last Edit: 23.05.14 - klo:05:01 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #12 on: 23.05.14 - klo:05:03 »
Tässä samasta paikasta jatkoa asialle, samalla tavalla vertaisarvioituihin tutkimuksiin perustuen, nyt koskien biopolttoaineiden aiheuttamaa "hiilivelkaa":

Biofuels (Carbon Debt) -- Summary

Pieni välähdys sisällöstä:

Quote
"highest repayment times were found for Jatropha (76-310 years) and oil palm (59-220 years)."

Tämä on oikeastaan edellistä ongelmien ryhmää, mutta siis:

Quote
With respect to how much land, the two UK researchers calculate a 10% substitution of petrol and diesel fuel would require "43% and 38% of current cropland area in the United States and Europe, respectively."

Eli siis jo tämä EU:n 10% biopolttoainetavoite vaatisi viljelyalasta 38%. Jos siihen vielä yhdistäisi EU:n ruoantuotannon siirtymisen luomuun, jota nyt eräät EU-ehdokkaat Suomessakin ovat vaatineet  ...  ??? ??? ???
« Last Edit: 23.05.14 - klo:07:00 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #13 on: 01.06.14 - klo:12:50 »

Dennis Avery väittää, että maailma olisi nyt kääntymässä biopolttoaineita vastaan:

A WORLD TURNING AGAINST BIOFUELS, BY: DENNIS T. AVERY

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #14 on: 02.06.14 - klo:12:10 »
Kyllä Avery taisi oikeassa olla, jos nyt myös maailma.net julkaisee tällaisia artikkeleita:

EU:n bioenergiasuunnitelmat lisäävät kilpailua maasta

Quote
EU:n bioenergian käytön lisäys vaatisi Ruotsin ja Puolan pinta-alojen verran maata vuoteen 2030 mennessä, mikäli tarvittava maa otettaisiin EU:n alueelta, käy ilmi Wienin yliopiston ja Maan ystävät -ympäristöjärjestön tutkimuksesta.
(lihav. HJ)

Ilmankos Avery kertoi, että ympäristöjärjestöt (USA:ssa) olivat jopa pyytäneet häneltä apua bioetanolimääräyksestä eroon pääsemiseksi:

Quote
Environmental groups have even sought my help in getting rid of the mandate, indicating near-desperation to eliminate their own costly Green mistake.

***

Hiukan uutta lienee tuossa Maan Ystävien tapauksessa se, ettei edes metsän energiakäytölle anneta armoa:

Quote
"Puiden polttaminen voimaloissa on katastrofi. Bioenergia voi auttaa vähentämään ilmastopäästöjä, mutta sen pitää keskittyä jätteiden hyödyntämiseen, ei puiden ja ruokakasvien käyttämiseen", sanoo Maan ystävien biopolttoaineasiantuntija Robbie Blake.

Tätä linjaa muuten "sivusta" tukee tällainen uusi, yllättävä tutkimustulos, jonka mukaan vanhatkin metsät yhä imevät hiilidioksidia, ja vieläpä jopa nuoria metsiä enemmän (vaikka toisin on luultu):

Old Trees: The Bigger They Are, The More Carbon They Sequester

« Last Edit: 02.06.14 - klo:13:04 by Heikki Jokipii »