Sama se näyttää olevan Ruotsissakin, luomualkoholin osuus on merkittävä. Pro Luomun innoittamana kiinnitimme huomiota
tähän raporttiin (pdf), joka kertoi luomun myynnin kasvusta 2014 Ruotsissa.
Raportin sivulla 6 on "piirakka", joka kertoo eri toimijoiden osuudet näistä markkinoista, otsikolla:
"Försäljning av ekologiska livsmedel 2014 i marknadsandelar" Piirakka kertoo, että
vain alkoholia myyvän Systembolagetin osuus näistä "luomuelintarvikkeiden" myynnistä on 13% eli n. 2 miljardia Skr. *)
Vaikea sanoa (en löytänyt tietoa), löytyykö miedommasta ja ruokakaupoissa myytävästä
folköl-oluesta luomuvarianttia, eli onko ja kuinka paljon vielä tuota 13% suurempi osuus Ruotsissa luomukulutuksesta luomualkoholia. Mutta tätä
samaa farssia se siis sielläkin on.
__________
*) vieläkin on tarkistamatta, lasketaanko Suomessa Pro Luomun ilmoittamaan luomun vähittäismyynnin kokonaislukuun myös Alkon myynti. Mutta Ruotsissa näin siis nähtävästi tehdään (siellä tietysti Alko = Systembolaget).
PS. 3.2.15: Pro Luomulta tuli asiassa vastaus. Suomessa ei Alkon myyntiä lasketa mukaan, vain vähittäiskauppojen myynti.
PS. 5.2.15: Suomessa ruokakaupoissakin myytävän keskioluen osuus kaikesta alkoholinkulutuksesta oli v. 2008 n. 43% (toki sitä myydään muuallakin), Ruotsissa ruokakaupoissa myytävän folköletin vastaava osuus on 6%. Vaikka folköletistä olisi luomuversioita, sen merkitys ruokakauppojen luomumyynnissä ei siis voi olla iso.
Tältä osin Suomen ja Ruotsin luomumyynnin vertailu jää hiukan hankalaksi. Ilman alkoholia Ruotsissa luomun osuus jäisi siis vielä hiuksenhienosti alle 5 prosentin, mutta Systembolagetin osuuden suora vähentäminen ei taas toisaalta käy, koska Suomessa ruokakauppojen vähittäismyynnissä on mukana aika paljon luomuolutta ja -siideriä.