Tässä Karjalaisen pääkirjoituksessa on jotain oikeaa tietoa:
Luomu-brändillä on vielä kasvutilaaSuomi ja Norja ovat edelleen huimasti jäljessä Tanskasta ja Ruotsista, joissa luomuelintarvikekauppa liikkuu aivan toisissa miljoonissa ja prosenteissa. Ruotsissa myös kasvu on huimaa, kymmeniä prosentteja.
Vaikka tuossa on tuo ärsyttävä "jäljessä"-ajatus, niin virkistävää on nähdä kerrankin tuo tieto Norjasta, eikä sitä iänikuista, että Suomi on "jäljessä" muista Pohjoismaista! Se fakta, että Ruotsin huima kasvu perustuu pääosin
luomualkoholin myynnin kasvuun, ja on perustunut jo parina vuonna, ei kuitenkaan tule tuossa mainituksi.
Luomuruoan kysynnän kasvu on myös osoitus kansan kahtiajakautumisesta hyvin- ja vähemmän hyvin voiviin. Niin halvalle kuin kalliillekin ruualle on yhä selvemmin omat markkinansa.
Karjalainen ei sitten enempää erittele, miksi juuri tämä paremmin voivan väestönosan käyttämä ruoka ansaitsisi enemmän yhteiskunnan tukea, rahallista ja poliittista. (Eipä silti, koko pääkirjoitus on hyvin toteava, se ei oikeastaan suosittele mitään.)
Mutta myös sitten ihan väärää.
Suomen elintarvikemarkkinat ovat pienet, joten esimerkiksi Britannian luomubuumin kaltaiseen muutokseen ei liene ainakaan kotimaisella elintarviketeollisuudella rahkeita. Siinä missä Suomessa myydään perusraaka-aineita, Britanniassa hyllyt ovat täyttyneet luomueineksillä.
Tästä The Telegraphin
uutisesta (08 Apr 2015) saamme tietää asian oikean laidan:
However, the sector is still fighting to make it into the mainstream. Organic produce is still dwarfed in terms of total food and drink spend in the UK, with a market share of just 1.3pc.
Eli Britannian "luomubuumissa" luomun markkinaosuus on Suomeakin
pienempi (1,3% versus 1,8%). Jos Suomi on Britanniaa "jäljessä", Suomessa on vielä (?) edessään se luomumarkkinoiden romahdus, joka jokunen vuosi sitten Britanniassa tapahtui, ja josta se ei ole vieläkään "toipunut" (ja josta pääkirjoittaja ei tunnu olevan tietoinen?).
PS. Myös Britannian luomumarkkinat perustuvat muuten hyvin suurelta osalta tuontiin.