Lainaanpa tähän kirjoitusta syyskuulta 2013:
Nyt olisi tosi mielenkiintoista saada tietää mikä on S-ryhmän ja Keskon luomumyynnin kehitys tänä vuonna. Ja paljonko erikoiskaupoilta on siirtynyt luomumyyntiä ketjuille. Selvältä näyttää, että erikoiskaupoissa myynti laskee. Talouselämä-lehden toimittajakin on asian huomannut:
http://www.talouselama.fi/uutiset/marketit+syovat+luomun+erikoiskaupat/a2201353
Kolme vuotta sitten perustettu luomuelintarvikkeiden erikoisliike Aitokauppalopetti toimintansa tänä kesänä. Tavoitteet olivat korkealla: Aitokauppa tähtäsi 30 liikkeen ketjuksi vuoteen 2015 mennessä.
Myymälöitä ehti syntyä vain kaksi ja molemmissa on nyt lappu luukulla.
Turussa luomun erikoisliikkeetFinska ja Luomuidylli ovat sulkeneet ovensa.
Luomuliikkeitä on vielä jäljellä, mutta nekin kärsivät asiakaskadosta ja kehnosta kannattavuudesta. Paljon julkisuutta saaneetEat & Joy Maatilatorija Anton & Anton eivät ole saaneet tuulta purjeisiin ja kumpikin on joutunut supistamaan toimintaansa.
Päivittäistavarakaupan suuret toimijat Kesko ja S-ryhmä myyvät 80 prosenttia Suomessa myydyistä luomutuotteista. Miksi siis mennä erikoiskauppaan, jos ketjumarketit satsaavat luomuruokaan ja tekevät markkinoinnilla sen osaksi arkipäivää?
Jopa Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila näyttää menettäneensä uskonsa luomun erikoiskauppoihin ja heittää hyvästejä niille kiittämällä kohteliaasti menneistä:
Luomun kivijalkakauppojen ahdinko ei hänen mukaansa johdu siitä, että ne olisivat liian varhain markkinoilla.
”Raadollinen tosiasia on, että hintaerot, saatavuus ja pakkauskoot jarruttavat luomutuotteiden myyntiä ja tämä näkyy erityisesti erikoiskaupoissa”. Kottila sanoo.
Silti hänen mukaansa luomukauppiaat ovat tehneet hyvää työtä nostamalla luomun tunnettuutta ja auttamalla ruokakulttuurin kehittymistä monipuolisemmaksi.
Ja samaan artikkeliin linkaten S-ryhmän Alarotu surutta twiittaa:
https://twitter.com/IlkkaAlarotu/status/374426162824761344
Ilkka Alarotu @IlkkaAlarotu
Marketit syövät #luomu:n erikoiskaupat. S-ryhmän tehokkuus mahdollistaa selvästi edullisemmat hinnat?
Mielenkiintoinen tilanne kehittymässä ProLuomussa, sillä Alarotu on paitsi S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja niin myös Pro Luomu ry:n puheenjohtaja.
S-ryhmä vastasi pari vuotta sitten lähes puolesta (47 %) kaikesta luomumyynnistä (ks. kalvo 8 ):
proluomu.fi/wp-content/uploads/2012/12/LL_Joensuu_Kurppa.pdf
Koska 2013 luomun myynti kokonaisuudessaan kasvoi 6 % ja S-ryhmässä 12 %, niin muualla kuin S-ryhmässä luomumyynnin kasvun on pitänyt olla 0 %.
Kesko ei tietääkseni ole koskaan ilmoittanut tietoja luomumyynnistään. Mutta tuon yllä olevan tiedon mukaan "Kesko ja S-ryhmä myyvät 80 prosenttia Suomessa myydyistä luomutuotteista". Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan kuitenkin euromääräistä myyntiä. Siispä Keskon osuus euromääräisestä myynnistä pari vuotta sitten olisi siis 80-47 = 33 %.
Mikähän S-ryhmän, Keskon ja muiden osuus oli vuonna 2013. Tätä tietoa ei siis ole saatavissa tai laskettavissa.
Luultavasti kovin alamäki on kohdannut juuri noita idealistiluomulijoiden perustamia erikoiskauppoja - niitähän meni viime vuonna useita konkurssiin.
Luomulakon
http://luomulakko.blogspot.fi/2014/03/luomumarkkinat-hyytyivat.htmlviittaaman Pellervon ennusteen mukaan ruoan hinta nousi viime vuonna (2013) 6 %.
Tarkka luku on nyt laskettavista Tilastokeskuksen taulukosta Liitetaulukko 1. Kuluttajahintaindeksi hyödykeryhmittäin:
http://www.stat.fi/til/khi/2014/01/khi_2014_01_2014-02-19_tau_001_fi.htmlLasketaan tuoteryhmästä 01 elintarvikkeiden hinnan kasvu 2012-2013:
( 100*117.7/111.8 ) - 100 = 5.27 eli elitarvikkeiden hinnat kasvoivat 5,3 % vuonna 2013.
Mikähän oli luomuruoan hintakehitys - yli vai ali 5,3 % ? Tästä ei ole tietoa. Entä luomumaito - laskiko sen hinta, mikä selittäisi ainakin osittain sen osuuden putoamista koko luomumyynnistä?
Ja mikä oli tuontiluomun osuus vuonna 2013?
Tämän mukaan tuontiluomun osuus on 37 % ja kotimaisuusaste siis 63 % (tarkkaan ottaen: mihin nuo luvut perustuvat - artikkelista se ei selviä eikä edes varmasti vuosiluku):
http://www.makuja.fi/artikkelit/1816277/ajankohtaista/luomun-kysynta-suomessa-kasvaa-nain-hurja-maara-silti-tuontitavaraa/8.10.2013 kello 19.20
Kasvaneeseen luomuelintarvikkeiden kysyntään vastataan nykyisin tuonnilla, jonka osuus luomumarkkinoista on jopa 37 prosenttia. Tällä hetkellä luomun kysyntä kasvaa noin kymmenen prosenttia vuodessa. Esimerkiksi luomurukiin tuonti ruisleipää varten on kasvanut merkittävästi.
Jos tuontiluomun osuus on todella kasvanut, niin tämäkin lisää mahdollisuutta, että kotimaisen luomumyynnin volyymi on saattanut pienentyä vuonna 2013.