Pro Luomun kokoamat tiedot luomun euromääräisestä myynnistä ajanjaksolla 1.7.2012–30.6.2013 tulivat:
http://proluomu.fi/luomumarkkinat-kasvoivat-aiempaa-hitaammin/Luomumarkkinoiden suuruus ajanjaksolla 1.7.2012–30.6.2013 on kaupan lukujen perusteella arvioituna noin 215 miljoonaa euroa. Vastaavaan vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna markkinat ovat kasvaneet noin 18 %. Kalenterivuonna 2012 luomumarkkinoiden kokonaiskasvu oli peräti 24 %.
Tämän vuoden puolella markkinoiden kasvu on kuitenkin ollut selvästi viime vuotta hitaampaa ja jää Pro Luomun arvion mukaan alle kymmeneen prosenttiin.
Kuinkahan paljon alle 10 %:n on tuo vuoden 2013 alkupuolen kasvu. Eikö siitä voinut laskea täsmällistä luku vai miksi tuo ilmaisu
"jää..alle kymmeneen prosenttiin".
Kasvavia tuoteryhmiä ovat mehut ja mallasjuomat, hedelmät, kahvi, jauhot sekä lastenruoat, snacks-tuotteet ja jäätelö. Kasvua selittää osin se, että näissä ryhmissä markkinoille on tullut uusia luomutuotteita. Haasteellisia tuoteryhmiä ovat puolestaan tuore liha ja tuoreet leipomotuotteet.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Kottila arvelee, että luomun myynti kasvaa myös loppuvuoden ajan. Hän muistuttaa, että myynnin kehitykseen vaikuttaa valikoiman kasvu, ja alkusyksyn aikana tehdyt useat tuotelanseeraukset eivät vielä näy alkuvuoden luvuissa.
– Syksy on kotoilun aikaa ja myös syksyn luomusato on nyt parhaimmillaan, hän toteaa.
Luomun prosenttiosuutta myynnistä alkuvuonna 2013 ei ilmoitettu. Tietoja ruuan kokonaismyynnistä ei ollut saatavilla vai mistä syystä tuota tärkeää lukua ei kerrota? Muistaakseni S-ryhmässä kokonaismyynnin kasvu alkuvuonna oli noin 4,5%. S-ryhmän osuus ruuan markkinoista on hieman alle puolet. Noiden lukujen perusteella arvoiden luomun osuus olisi kasvanut korkeintaan 5 % eli luomun osuus olisi alkuvuonna 2013 korkeintaan 1,7 % ruuan kokonaismyynnistä.
Luomun kasvu saattaa olla nyt pelkästään tuotevalikoiman laajentumisen varassa. Olisi mielenkiinotoista nähdä tilastojen jaottelu vanhat/uudet luomutuotteet.
Kottila toteaa, että luomuvaihtoehto valitaan yhä useammin tuoteryhmissä, joissa hinta ei ylitä kuluttajien kipukynnystä tai hintaero tavanomaiseen tuotteeseen nähden on pieni.
Kalliit luomutuotteet (premium-luokka) käyvät ilmeisesti aiempaa huonommin kaupaksi. Luomu ei taida olla enää käypä rahvaasta erottautumisen keino varakkaille ostajille. Tähän viittaa myös se, että Aitokauppa ei menestynyt Esplanadin eteläpuoleisessa Helsingissäkään eikä Maatilatori Helsingin keskustassa.
Nuo prosenttiluvut yllä perustuvat euromääräisten arvojen kehitykseen. Entä volyymimyynnin kehitys? Jos hinnat nousevat 10 % ja myynti kasvaa 10 % niin silloin volyymimyynti kasvaa 0 %.
Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat, 12 kk hintakehitys käy ilmi sivulta:
http://www.cdfin.info/inf.htmlElokuusta 2012 elokuuhun 2013 nuo hinnat ovat nousseet 5% (vasen palkki, punainen luku yläpäässä). Luomun hintakehitystä ei tiettävästi mikään viranomainen tai muu taho systemaattisesti seuraa. Emme tiedä onko se yli vai ali ruuan yleisen 5%:n vuosinousun. Jos hinnat ovat kasvaneet samassa tahdissa kuin elintarvikkeilla yleisesti niin silloin luomun volyymin kehitys on ollut vastaavan arvonnousun verran hitaampaa kuin euromääräinen kehitys.
Esimerkki: Jos luomumyynti on kasvanut euroissa 18 % ja luomuhinnat ovat kasvaneet samana ajanjaksona 5 %, niin silloin
luomun volyymimyynti on kasvanut (100*118/105)-100 = 12,381 eli pyöristettynä 12,4 %.