Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 595200 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #150 on: 19.10.12 - klo:20:24 »
18.10.2012 - Lauttasaari-lehden pääkirjoitus (Numero 36) kertoo tämän:

Quote
Valitettavaa on, että sinnikkäästi aloittanut luomu- ja lähiruokakauppa joutui lopettamaan lyhyen yrittämisen jälkeen.

Hesarin NYT-liite kertoo netissä tämän:

Eat & Joy lopettaa Lasipalatsin myymälän, Juuren puoti sulki jo

Sieltä voi lukea.

(Nämä muut mainitut yritykset eivät käsittääkseni ole kuitenkaan saaneet valtiolta tukea, paitsi tämä Helsingin Eiran / Ullanlinnan kaupunginosassa toimiva Aitokauppa?)


PS. 20.10.12 klo 14: "Luomulakko" teki asiasta myös hyviä huomioita.
« Last Edit: 20.10.12 - klo:13:26 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #151 on: 31.10.12 - klo:07:19 »

Tässäkin on vähän hakusessa, vastataanko kysyntään, vai vastataanko "trendeihin" ja hallituksen päätöksiin, ja yritetään ohjata kysyntää. Ja hakusessa on vähän se "yksilöityminenkin", kun "trendejä" seurataan.

Elintarviketeollisuuden toimialaraportin 2012 julkistustilaisuudesta, TEM:n tiedote (lihav. HJ):

Quote
– Elintarvikeyritysten on vastattava eri kuluttajaryhmien odotuksiin sekä tarjottava hyvänmakuista ja vastuullisesti tuotettua ruokaa yhä yksilöityvämmälle ja ruuasta entistä kiinnostuneemmalle kuluttajalle. Alan kehitystä suuntaavat erilaiset kuluttajatrendit ja arvomaailmat. Esimerkiksi viime vuonna yritykset panostivat lisäaineiden käytön vähentämiseen, toteaa raportin koonnut toimialapäällikkö Leena Hyrylä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Eli yht'akkiä lähes kaikki leivät alkoivat kotona nopeasti homehtumaan, ellei niitä välittömästi syönyt ...

Quote
Lisäksi yritysten on kehitettävä kuluttajia kiinnostavia tuoteuutuuksia tai -parannuksia.. Erikoistuminen, luomu- ja lähiruoka tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Hallitus on sitoutunut edistämään luomu- ja lähiruoan käyttöä.

Kun hallituksessa istuu 19 henkilöä, niin heidän ostoksensa siis tiedetään. Tiedetäänkö, mistä muut  5,4 miljoonaa suomalaista kuluttajaa ovat oikeasti kiinnostuneita? Erityisesti luomu ei sijoitu edes gallupeissa korkealle, kun kysytään, mikä on ruoassa tärkeää (lähellä tuottaminen sijoittuu kyllä).

 
« Last Edit: 31.10.12 - klo:19:17 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #152 on: 05.11.12 - klo:18:40 »

Aika yllättävä Svenska YLEn otsikko ...

Ät & bli pank

... eli suomeksi (minullekin uusi slangisana): "Syö ja tule p-aukiseksi"

Jutussa kerotaan, miten näitä luomukauppoja menee nurin tai vähennetään. Mutta silti haastatelluilla alalla toimijoilla on näkemys, että "kiinnostus" asiaan senkun kasvaa, hinnasta huolimatta.
« Last Edit: 05.11.12 - klo:21:23 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #153 on: 19.11.12 - klo:18:52 »

Väliarvio tältä sivulta saatujen lukujen pohjalta:

Quote
S-ryhmässä, jota kautta kautta kulkee lähes puolet suomalaisesta luomukaupasta, on toteutunut tänä vuonna 24 % myynnin kasvu tähän mennessä. S-ryhmän kotimaisten luomutuotteiden myynti tulee olemaan 60 milj. vuonna 2012 ( suomessa valmistettujen tuotteiden osuus myynnistä 68 %). Lähes kaikkiin tuoteryhmiin kaivataan luomutuotteita lisää, kaikkein eniten liha/lihatuotteita 28 % ja vihenneksia /kasviksia (16 %).

S-ryhmän kaikkien myytyjen luomutuotteiden arvo tulee siis olemaan 88 miljoonaa,  ja jos se on puolet Suomen luomumyynnistä, se tulee yhteensä olemaan 176 miljoonaa, jos se on ”lähes puolet”, niin vähän yli, sanotaan siis 180 miljoonaa. Joka on 12 miljardista (koko ruokamyynti Suomessa) 1,5 prosenttia.

***

Ja tämä tilanteessa, jossa taantuma kolkuttelee. Aikaisemmat yritykset saada aikaan luomun "läpimurtoa" Suomessa kun kuulemme aina olivat "huonosti ajoitettuja" - miten käy tämän yrityksen? Mutta toisaalta voi tietysti olla näinkin:

Quote
Talouden tiukentuessa kaupan merkkien suosio kasvaa, kuvailee Simolin:

- Ihmiset hakevat edullisempaa vaihtoehtoa, joskin on mielenkiintoista nähdä, että kysyntä tietyllä lailla polarisoituu, että samalla myös lähiruoka ja luomu jatkavat kasvuaan edelleen.

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #154 on: 19.11.12 - klo:22:06 »

Tuon 14.11.2012 järjestetyn Luomupäivän esitelmiä on saatavissa täältä:
http://www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/luomupaiva/

Alarodun kalvoissa on hieman tarkempia lukuja. Niiden mukaan (kalvojen sivut 8-9) S-ryhmässä:

Quote
S-ryhmän osuus kuluttajien luomuostoista 47 % (Nielsen Homescan)
Luomun osuus myynnistä 1-10/2012 oli 1,5 %.
Luomun osuus pääkaupunkiseudulla on 2,6 %
Luomutuotteiden 1-10/2012 myynninkehitysindeksi 124
Odotamme kasvun kiihtyvän loppuvuoden aikana
S-ryhmän kotimaisten luomutuotteiden myynti tulee olemaan
60 milj € vuonna 2012.
S-ryhmän kotimaisten luomutuotteiden myynti on kaksinkertaistettu
kahdessa vuodessa.

Tuo Alarodun odotus, että luomun osuus vielä kasvaa loppuvuoden (marras-joulukuun) aikana tuskin toteutuu, kun talous on menossa alas. Vai onko yleensä luomun myynti ollut joulun edellä suurempaa kuin muulloin? Tietääkö joku? Ostetaanko joulupöytään luomua enemmän? Jos niin, saattaa luomun osuus veilä vähän nousta tuosta 1,5 %:sta.


Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #155 on: 20.11.12 - klo:16:38 »
Pannaanpa tänne vielä Alarodun edellä mainituista kalvoista seuraavaat luvut:

Luomun %-osuus tuoteryhmittäin S-ryhmän euromääräisestä myynnistä päivittäistavaroissa (PT):

Quote
TUOTERYHMÄ
PT  yhteensä
1,4

MUNAT
11,9
NESTEMÄISET MAITOTALOUSTUOTTEET
3,7
HEDELMÄT JA VIHANNEKSET
2,5
VÄLIPALATUOTTEET (MAITOTALOUS)
1,7
TUOREET LEIPOMOTUOTTEET
1,7
JUUSTOT
1,0
KELTAISET RASVAT
0,9
TUORE LIHA
0,8
TUOREET LIHAVALMISTEET
0,3
TUORE KALA
0,2
TUORE VALMISRUOKA
0,1
TUOREET YHTEENSÄ
1,7

KUIVAT ELINTARVIKKEET
1,5
JUOMAT
1,5
TERVEYS&LÄÄK.OM.TUOT.
0,6
PAKASTEET
0,2
PANIMOJUOMAT
0,2

TEOLLISET YHTEENSÄ
0,9

Tuossa siis kyse on siis osuuksista myynnin euromääristä. Myynnin volyymista eli kappale/yksikkömääräisestä myynnistä luomun osuus on pienempi, koska luomutuotteet maksavat enemmän per yksikkö kuin tavalliset.


Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #156 on: 20.11.12 - klo:18:52 »
Vai onko yleensä luomun myynti ollut joulun edellä suurempaa kuin muulloin? Tietääkö joku? Ostetaanko joulupöytään luomua enemmän? Jos niin, saattaa luomun osuus veilä vähän nousta tuosta 1,5 %:sta.

En tiedä. Kyllähän joulu perinteisesti houkuttelee suurpiirteisyyteen, jonka mummultani ja äidiltäni oppimani raumalainen sanontatapa hyvin ilmaisee:

"Ko joul o, ni joul o! Paistast, ämm, toinenki silakk!" 

Mutta joka tapauksessa tämä luomukinkun raju kysyntäkausi on taas alkanut.

Iltalehti tänään kertoi, että yleensäkin "kinkkupula uhkaa", ja vielä erikseen, pienemmässä uutisessaan, että: "Luomukinkut loppuivat jo kesällä". Ja tuttua juttua, luomukinkuista: "Kysyntä on todella kovaa, sitä on enemmän kuin possuja." "[...] kysyntä on noussut vauhdilla viimeisen viiden vuoden aikana.".

Mutta sitä ei kerrota, paljonko niitä yhteensä myydään. Eikä sitäkään, miksi tämän "viiden vuoden aikana" ei ole kysyntään pystytty vastamaan, jos se ja sen kasvu on koko ajan ollut näkyvissä,
« Last Edit: 09.12.20 - klo:09:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #157 on: 21.11.12 - klo:07:42 »
Ostetaanko joulupöytään luomua enemmän?

Taidanpa kuitenkin uskaltaa - vaikka vain mutu-menetelmään perustuen - vastata tähän kysymykseen, että ei, joulu ei (suhteessa) lisää luomumyyntiä.

Sillä tämä "luomumyynti" näyttää aikomuksilta, ja nimenomaan aikomuksilta ostaa luomukinkku (linkki viime vuodelta);

Luomu menee jouluna kaupaksi – karppaus jää

Quote
Luomutuotteiden suosio näkyy myös jouluostoksissa. Esimerkiksi luomukinkkuja haluttaisiin enemmän kuin niitä on tarjolla.

Ja paljonko nitä joulukinkkkuja sitten oli v. 2011 tarjolla? Ilkka (lihav. HJ):

Luomukinkun kysyntä ei kasvatakaan tuotantoa

Quote
Luomukinkkuja välittävät pienteurastamot ovat myyneet jo varastonsa tyhjiksi. Nelisentuhatta luomukinkkua markkinoille tarjoava luomuväki sysääkin nyt vastuuta tuotannon kasvattamisesta suurille teurastamoille, joista ainakin Atria ilmoittaa neuvottelevansa uusien luomutuottajien kanssa.Luomukinkkujen määrään ei ole kuitenkaan luvassa olennaista lisäystä ainakaan pariin vuoteen.
*)

Noin miljoonasta vuosittain myydystä joulukinkusta tuo 4000 oli edelleen alle puoli prosenttia.

Myöskin olen tässä seurannut Stockmannin asiakaslehteä, Exclusivea, joka ei niinkään esittele halpoja erikoistarjouksia, vaan viimeisen päälle herkkuja. Niitä lehdessä todella on, hintavia, mutta houkutteleviä. Viime numerossai ei esillä ollut yhtään luomutuotetta (toki joskus on).  Niinpä Stockmannkin odottaa ihmisten nyt törsäävän, mutta ei välttämättä lainkaan luomuun.

_______

*) Jos tuohon on uskominen, niin luomukinkkujen osuus ei tänäkään vuonna yllä yli yhden prosentiin.

Kinkkujen osalta kyse ei ole niinkään luomusäännöksistä ja niiden aiheuttamista viiveistä kysyntään vastaamisessa kuin kokonaistaloudesta: kinkut kyllä ehkä menisivät kovaan luomuhintaankin kaupaksi, mutta muu liha ei sitten menekään.

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #158 on: 21.11.12 - klo:23:35 »
Sen sijaan Stockmannin toisessa lehdessä, Premiere-lehdessä, esitellään joulunumerossa (11-12/2012) viidellä isokokoisella sivulla (s. 162-166) pelkästään luomutuotteita otsikoilla:
Quote
"Hyvän mielen joulupöytä"
"Luomua lahjaksi ja viemisiksi"

Esimerkkejä mielikuvaruuan (eli luomun) mielikuvamainonnasta samassa lehdessä:
Quote
"Luomujoulupöydässä nautitaan puhtaista, aidoista mauista ja hyvästä mielestä".
"Kahvipaketti on saajalle kaksin verroin arvokas, kun se on Reilun kaupan luomukahvia."

Yritin katsoa netistä, onko luomumyynnistä saatavilla tilastoja kuukausitasolla. Niistä näkisi onko joulukuussa luomun suhteellinen osuus suurempi kuin vaikkapa marraskuussa tai tammíkuussa. En löytänyt Suomesta tai muualta.
« Last Edit: 21.11.12 - klo:23:41 by Jarrumies »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #159 on: 02.12.12 - klo:12:27 »
Ruotsissa näyttää luomuruoan kysyntä nyt sitten juuttuneen siihen neljän prosentin osuuteen.

Näin kertoo Fria Tidningen, vedoten Ruotsin tilastokeskuksen tietoihin, tässä artikkelissaan.

Ja näin kertoo myös Veckans Affärenin haastattelu.

Pikku yksityiskohtana: myös luomuviinien kysyntä Ruotsissa, noustuaan viime vuosina lujaa, on nyt kääntynyt laskuun.

Ja sielläkin näyttää "kiinnostus" sen kun kasvavan ...

Inspirera att handla mera - Strategier för ökad ekologisk konsumtion

... mutta myynti ei (lihav. HJ):

Quote
Den ekologiska produktionens mervärden gör att intresset för ekologiska livsmedel hela tiden ökar. Man talar vid varje års mätning om en stark tillväxt.

Men ändå går den faktiska försäljningsutvecklingen egentligen långsamt. Tillväxten på marknaden sker framför allt genom att nya kategorier och produkter introduceras på marknaden. Konsumentgruppen som handlar ekologiskt ökar inte särskilt mycket. För vissa viktiga baslivsmedel är tillväxten fortfarande försvinnande liten och den totala andelen av marknaden understiger fortfarande 5 % - samtidigt som betydligt fler konsumenter säger sig vilja äta ekologiskt.

Tuossakin ertikkelissa viitataan Tanskaan, jossa luomun osuus on suurempi kuin missään, mallina. Toisaalta (etsin lähteen) olen saanut selville, että tanskalaiset (muihin maihn verrattuna) todella uskovat luomun olevan terveellisempää. Ekologiset näkökulmat (oletetut, toki) eivät sielläkään juuri painaneet. Nyt - Tanskan kokemuksen pohjalta - siis paras strategia lisätä luomun osuutta (Suomessa tai Ruotsissa) olisi siis saada kansa uskomaan tähän erityiseen terveellisyyteen.

Tämä myynninedistämiskeino voi nyt kohdata edessään seinän, kun EU on yleisesti kieltänyt valehtelun ruoka-aineiden terveellisyydessä, kaikella täytyy olla näyttö. Jos tätä myyttiä luomun terveellisydestä ei siis ole vielä saatu kansan käsityksiin mitenkään "juurrutetua", se voi olla tästä eteenpäin vaikeaa. 
« Last Edit: 02.12.12 - klo:12:45 by Heikki Jokipii »

Tarkkailija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 160
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #160 on: 04.12.12 - klo:07:52 »
Tässäpä uusin uutinen kinkuista ja pistetään se tänne, vaikka jostain syystä tässä ei luomua mainita ollenkaan.

Joulukinkut: Tässä ovat tämän joulun kaksi trendiä

Quote
Tällä hetkellä suosituimpia kinkkuja ovat juhlakinkut. Myös muut pienet kinkut ja kinkkurullat ovat vieneet tilaa perinteiseltä kinkulta, vaikka silläkin on edelleen oma vakaa kannattajakuntansa.

Toinen selkeä muutos kinkkukaupassa on tuoresuolattujen kinkkujen suosion kasvu. Kiireisen joulua helpottavat kypsät kinkut ja kinkkurullat.

Reiluun neljään prosenttiin talouksista ostetaan ulkomainen ja yhteen prosenttiin kotimainen sekä ulkomainen kinkku.

Kinkun kotimaisuus on tärkeää 81 prosentille suomalaisista. Tärkeintä kotimaisuus on naisille, 84 prosenttia heistä pitää sitä erittäin tai melko tärkeänä ostoperusteena
.

Tietenkin näissä gallupeissa kysymyksenasettelu vaikuttaa huomattavasti vastaukseen, mutta itse yllätyin siitä, että luomua ei oltu saatu mahtumaan edes yhteen sivulauseeseen.


Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #161 on: 05.12.12 - klo:06:21 »
Yllättävältä tuntui minustakin.

Mutta onko siis kyse niin marginaalisesta ilmiöstä tuotannon kannalta, ettei sitä kannata mainita?

Voisi olla. Meillä on nyt viime vuoden luvut. Jos 4000 luomukinkusta kukin olisi 10 kilon painoinen, päästäisiin vasta 40 000 kiloon. Se olisi alle prosentin 6,8 miljoonasta kilosta. Toisaalta kilohinta luomulla oli n. 20 euroa ja tavanomaisella noin 5. Mutta hinta on varmaan vaikuttanut siihen, että on ostettu pienempiä *) luomukinkkuja. Yhteensä voi olla, ettei luomu yllä vieläkään yli prosenttiin kinkkumarkkinoista, edes rahallisesti.

________

*) Jos asiaa arvio vaikka näin, niin Stockmannin tarjoamien luomukinkkujen painojen keskiarvo oli 3,3 kiloa. 4000 * 3,3 = 13 200 kiloa.  Niinpä voisi olla valistunut arvaus, että luomukinkkuja myydään kiloina noin 2 promillea myynnistä, ja nelinkertaisella hinnalla ne ovat rahallisesta myynnistä n. prosentin.
« Last Edit: 05.12.12 - klo:08:01 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #162 on: 07.12.12 - klo:14:32 »
Otetaanpa vertailukohta Ruotsista. Nyt siellä olllaan luomukinkuissa tämän uutisen mukaan yltämässä uuteen ennätykseen:

Eko-julskinkor väntas slå rekord

Ruotsalaiset - vaikka heillä on n. 2 kertaa suurempi väestö - syövat jouluna kinkkua suurin piirtein saman määrän kuin suomalaisetkin, eli n. 6-7 miljoonaa kiloa, josta siis luomukinkkujen osuus olisi 230 000 kiloa (tosin vielä: odotetaan olevan).
 
Ruotsissa luomukinkun osuus olisi siis jotain 3-4%

Toisaalta sielläkin tiedot luomun osuudesta vaihtelevat lähteestä riippuen, eli tämän uutisen mukaan ...

Allt fler vill ha ekologiskt

... luomukinkkujen osuus olisi vain 1,5 prosenttia?

Eli joku salaperäisyyden verho tätä luomua (ja erityisesti luomukinkkua) näyttää ympäröivän, sekä sen aatteellisissa perusteissa että myös tilastoinnissa? Tosin tässä voi olla kyse samasta kuin Suomessakin, eli onko laskettu kiloissa vai rahassa. Luomukinkku kun on Ruotsissakin reippaasti tavanomaista kalliimpaa.
« Last Edit: 07.12.12 - klo:16:49 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #163 on: 12.12.12 - klo:07:45 »
YLE kertoi tänä aamuna oikeastaan samat faktat, mitä jo edellä on kerrottu S-ryhmän osalta ja arviotu koko Suomen osalta ...

Luomukauppa kasvaa ennätysvauhtia

... eli että luomua ostettaisiin v. 2012 n. 180 miljoonalla (eli siis sen osuus olisi 1,5 prosenttia).

Ilmaisut ovat sitten kyllä sellaisia, että:

Quote
Luomumarkkinat kasvavat kohisten. Toissa vuonna kasvuvauhti oli lähes 50 prosentin luokkaa ja tämän vuoden arvioiden mukaan kasvu pysyy samoissa lukemissa tai jopa jopa kiihtyy. Tällöin luomumarkkinoiden arvo yltäisi lähes 200 miljoonaan euroon.

(Radiossa tosiaan sanottiin "lähes 200 miljoonaan euroon", tuo netin kaavio - jossa on luku 182 miljoonaa - ei tietysti radiossa näkynyt)

Peruskoulun matemaatiikanopetuskin (prosenttilasku) siinä innostuneisuudessa on toimittajalta unohtunut (lihav. HJ):

Quote
Luomun osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on kuitenkin vain muutamia prosentteja.


PS. klo 19:Asiaan oli YLE vielä myöhemmin liittänyt tällaisen jopa piilomainonnaksi tulkittavan palstan:

Ostatko luomua? Löytyykö kaupasta luomua?

Sinne voi tietysti pokkipuolisen sanankin heittää (ja jokunen näyttää sen tehneenkin), mutta kysymyksenasetelusta johtuen se on tietysti täyttynyt "fanien" puheenvuoroista.
 
« Last Edit: 12.12.12 - klo:19:17 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #164 on: 13.12.12 - klo:17:55 »
Quote
Peruskoulun matemaatiikanopetuskin (prosenttilasku) siinä innostuneisuudessa on toimittajalta unohtunut (lihav. HJ):

Quote
Luomun osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on kuitenkin vain muutamia prosentteja.

Englanninkielisessä versiossa oli tämä "muutama" -virhe korjattu, sanottiin vain (lihav. HJ):

Quote
Despite the rising interest, organic products still represent a small share of total grocery spending.

Eli kääntäjän tehtäväksi laitettiin korjata moka, kansainvälisessä levityksessä?

"Luomulakko", muun arviointinsa ohella ...

Luomun kysyntä jatkui vaatimattomana

... oli myös kiinnittänyt huomiota tähän "muutamaan prosenttiin".