Pro Luomun kooste 2022
sitten ilmestyi. Kun raportoitava oli
siinä (pdf) myös kysynnän vähenemisestä, tämä selitys näytti sivulla 27 kelvanneen edelleen:
Inflaatio vaikuttaa
kuluttajakäyttäytymiseen
• Inflaatio vaikuttaa
kuluttajakäyttäytymiseen voimakkaasti ja
sillä on ollut näkyviä seurauksia
luomumarkkinalle, jonka arvo laski vuonna
2022 yli kymmenen vuoden hyvän
kehityksen jälkeen.
• Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS Agri
2023) mukaan jopa 67 % suomalaisista
kertoo hintojen nousun vaikuttavan yleisesti
siihen, mitä ruokaa he kaupasta ostavat.
• Suomalaisista 57 % kertoo kokevansa, että
ruuan hinnan nousu vaikuttaa olennaisesti
siihen, miten hyvin he voivat huomioida
vastuullisia valintoja ruokaostoksilla.
Lähde: Kantar TNS Agri/Luomun menekinedistämiskampanjan
vaikuttavuuden mittaaminen 2022
Tuo "patenttiselitys" näyttää yhä kaikesta huolimatta
luomuväelle kelpaavan ja riittävän.
Sitä kieltäydytään edes mahdollisuutena esille ottamasta, että takana olisi syvällisempiä muutoksia kuluttajien ajattelutavassa.
Oma kysymyksensä on sitten se, että kyllä luomuhinnoittelussa
meidän tarkkailumme mukaan on pidetty siitä huoli, että niitäkin on
suhteessa nostettu yhtä paljon kuin muunkin ruoan. Ja näin pidetty yllä sitä inflaatiota. Toisaalta myös luomukysyntää (ja sen laskuakin) on mitattu rahassa: halvemmilla hinnoilla osuus olisi jäänyt vielä pienemmäksi!
***
Huomattu oli tuo tapahtunut tosiasia täälläkin:
Annaleena Ylhäinen 🇫🇮🇺🇦
@AYlhainen
Myös Suomessa #luomu myynti on laskussa kuten muuallakin Euroopassa. https://epressi.com/tiedotteet/maatalous/ennatyksellinen-luomuviljasato-ja-notkahdus-markkinassa-milta-naytti-luomu-suomessa-vuonna-2022.html
https://twitter.com/AYlhainen/status/1663456118985703424/photo/1Ylhäinen, joka aina seuraa kehitystä muissa Pohjoismaissa, ei vielä ole ehtinyt huomata
tätä uusinta raporttia Ruotsista.