Kun Hesari tänään hyvinkin piilomainokseksi tulkittavissa olevassa jutussa "Terveyden kauppa kasvaa" kertoo pääasiassa Ruohonjuuresta, se antaa tiedon, että sen liikevaihto viime vuonna oli 16,3 miljoonaa euroa, ja kasvanee tänä vuonna yli 20 miljoonan euron.
Mutta siinä sitten onkin jonkinlainen arvio näiden luomun erikoislikkeiden markkinoiden koosta Suomessa. Koska tämä Ruohonjuuri näyttää aika tehokkaasti "syöneen" muut tällaiset kaupat markkinoilta pois.
Eli siis luomumyynnissä niiden osuus olisi vain n. 10-15% tienoilla? Ruohonjuuri myy tietysti myös erilaisia luontaistuotteita, joita ei ehkä edes pitäisi laskea ruoan luomumyynniksi?
Mutta tällaista virallista optimismia sitten artikkeli kuitenkin huokuu (Punnitse&Säästä -ketjun ja Ruohonjuuren johtajien suulla):
Siro ja Ranta-aho uskovat terveysbuumin jatkuvan. Siro muistuttaa, että vuosikymmeniä sitten ruoka viljeltiin itse. Tehotuotanto on hänen mukaansa kasvattanut luomun kysyntää.
Niinpä Siron Punnitse&Säästä -ketju tuo maahan eksoottisia tuotteita, joita ei edes voi Suomessa viljellä. Eivätkä ne muuten edes pääsääntöisesti olleet luomua, kun liikkeessä viimeksi vierailin.
Sinänsähän tuossa puheessa "terveyden kaupasta" liikutaan
laillisuuden rajoilla! Kun EU:ssa ruoan terveysvaikutuksista pitäisi nykyisin olla näyttö, niiden ruokien
pitäisi löytyä EU:n listalta. Mutta jos nyt käytetään ilmausta, on tämä terveyden kauppa, joka kasvaa, koko elintarvikemyynnistä (yli 13 miljardia)
promilleiden luokkaa.
PS. Sitenkin voi tuota Siron ajatusta, että ennen ruoka viljeltiin itse, irvailla, että nyt on todellakin voimakas pyrkimys siihen suuntaan,
ettei näin enää tehtäisi - kun äärimmäisen huonotuottoista luomuviljelyä halutaan lisätä! Itse luomumyynnin tavanomaista suuremmasta tuonnin osuudesta nyt puhumatta. Siinä mielessä tehotuotanto on tietysti kasvattanut luomun kysyntää, että kun sillä varmistetaan, että ruokaa on riittävästi, jää varaa ruoalla leikkimiseenkin.