Yleinen kategoria > Yleinen Keskustelualue

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

(1/279) > >>

Heikki Jokipii:
Siis kysyntä rahalla ostamalla.

Kautta rikkaan maailman näyttää olevan niin, että koko ajan luomun kerrotaan olevan suunnattomassa nousussa, trendi. Ja erilaiset kauppalehdet innostuvat, että tässäpä jotain meillekin ...

Nyt kun USA:ssa iso Wal-Mart -kauppaketju otti luomun v. 2006 voimakkaammin valikoimaansa, niin piti tapahtua paljon. Mutta Amerikasta lennätetään, että ensi innostuksen jälkeen homma näyttää lässähtävän.

Suomessa koko sen ajan kun tätä palstaa on pidetty, on tiedotusvälineihin saatu läpi ajatus, että ihmiset kyllä ostaisivat luomua, jos sitä ollsii saatavissa.

Saatavuuteen on näinä vuosina todella satsattu. Mutta kuinka ollakaan, luomun osuus ruokaostoksista on "salaa" pudonnut samana aikana. Oltuaan pitkään, ainakin "virallisesti", yksi prosentti, nyt sen viime vuonna kerrotttinkin olevan 0,8%.

Ja sitten luomuväen ja Finfood luomun täytyy repiä iloaan siitä, että nyt, vuonna 2006, luomua on ihan oikeasta ostettu yli 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, kun koko päivittäistavaran kauppa kasvoi vain 4,1 prosentia. (Mutta luomun prosenttiosuus kaikesta pyöristyy edelleen lukuun 0,8.)

Linkki tähän, voi sanoa, säälittävällä tavalla innostuneeseen uutisartikkeliin:

Luomuelintarvikkeiden kuluttajaostot kasvoivat vuonna 2006

(Heikki Jokipii 14.03.07)

Heikki Jokipii:
Vielä hurjempi usko luomumarkkinoiden kehittymiseen on vientipuolella. Kun kävin läpi puoluiden maaseutupoliittisia ohjelmia, niin kaikissa oli jollakin tavalla tuotu esiin, että luomua voisi Suomesta viedä, paljonkin, että juuri ne markkinat kehittysiivät.

Tässä esimerkkinä vaikka SDP, joka v.  2004 uskoi, että "luomu- ja erikoistuotteiden" kohdalla "[a]lueiden oppi- ja tutkimuslaitosten verkostoituminen lähiseutujensa maatilojen kanssa luo edellytyksiä uusien tuotteiden läpiajamiseksi kansallisilla ja Euroopan laajuisilla markkinoilla. Pidemmällä aikavälillä jopa laajemmat kansainväliset markkinat on saavutettavissa." (lihav. HJ)

Vähän väliä Finfood kertoo meille, miten "luomuvienti vetää" ja viimeksi se kertoi, että Suomen luomuvienti yli tuplaantunut viidessä vuodessa.

Mutta paljonko se on? Itsessään ja suhteessa? Tuon viimeisen Finfoodin uutisen mukaan sen arvo v. 2005 oli 5 miljoonaa euroa - mutta koko Suomen elintarvikeviennin arvo oli yksi miljardi. Näin luomuviennin osuus oli vain 0,5 prosenttia kaikesta - eli viennissä sen osuus oli vielä pienempi kuiin kotimaisessa kysynnässä.

(Vuonna 2006  koko ruokaviennin arvo oli 1,7 miljardia, uutta arvioita luomuviennistä ei ole saatavilla, mutta sen osuus on saattanut hyvinkin vielä pienentyä. Saamme sen tietää ehkä siitä, ettei asiaa koskevaa uutista Finfoodille tule ...) 
 
(Heikki Jokipii 20.03.07)

Heikki Jokipii:
USA:ssa Wal-Martin osalta homma "floppasi" jo nyt, noin vuodessa.

Kannattaisi Kauppalehden ym. toimittajien lukea tällaisetkin Ameriikan uutiset, luomun taloudellisia mahdollisuuksia Suomessa arvioidessaan.

Toinen tieto, joka on nyt sitten voisiko sanoa "virallinen", kun se on Finfoodin palstalla kerrottu, on se, että vaikka luomua myydään tavanomaista enemmän "epävirallisesten" kanavien kautta, niin

se määrä eli osuus  on kuitenkin vain noin viidennes.

Joten sillä ei pitkälle pötikitä, vaikka sen lisäisi siihen 0,8 prosenttiin.  Radio-ohjelmassa "Napit vastakkain" Matti Pekkarisen vastapuoli aikanaan yritti vedota tähän, kun Matti toi esille luomun surkean myynnin. 

(Heikki Jokipii 20.04.07)

Heikki Jokipii:
Maaseudun Tulevaisuus on tehnyt hieman vaikeaksi sivuihinsa viittaamisen. Aiemmat "hyvät" linkkini omilla sivuillani lakkasivat toimimasta aikalailla samaan aikaan, kun luomukeskustelusivutkin  http://www.luomu.fi/cgi-bin/ultimatebb.cgi    sammuivat (ja mm vihreiden palsta http://www.vihreat.fi/yleviarkisto/ lopetettiin). Yritän kuitenin: Viimeisin luomun menekistä kertova uutinen nyt lienee tämä:

http://elibrary.maaseuduntulevaisuus.fi/story_result.php?articleid=123640&words=luomu
Ja positiivisestihan siinä asiat pyritään näkemään, tietenkin.

(Matti Pekkarinen 20.04.07)

Heikki Jokipii:
Toisaalta Finfoodin uutta tiedotustyyliä pitää nyt kiittääkin: luvut on nyt jonkin aikaa tuotu esiin sellaisina, että niitä voi vertailla. Aiemminhan sielläkin luomutiedotus esitti asiat usein usein vain sellaisina, että "luomuväelle" tuli hyvä mieli, so. tyyyliin "Luomu[jonkin] myynti kasvaa kohisten".

Olisikohan asiaa pohdittu "luomuväen" itsensä piirissä, ja todettu, että realismi tiedotuksessa on heillekin parasta? Vaikka siten, että ei synny ryntäystä olemattomille uusille markkinoille?
 
(Heikki Jokipii 22.04.07)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Go to full version