Yleinen kategoria > Yleinen Keskustelualue

”Nokitus” Ollilalle: se onkin sitten luomumaailma?

<< < (2/36) > >>

Heikki Jokipii:
Lähti sitten tämä sähkökirje.

Tuomo Tupasela
Luke

Hei/päivää

Vastasit Luken haastattelussa kysymykseen, jossa viitattin IFOAM:in yltiöpäiseen suunnitelmaan, että EU:n viljelyalasta olisi puolet luomua v. 2030, vain niin, että tarkastelit luomuviljelyä.

Mikä on käsityksesi siitä, mikä olisi Euroopan ruokahuollon kokonaistilanne, jos tuohon vuoteen mennessä puolet viljelyalasta tuottaisi alle puolet nykyisestä ruoasta, ehkä kolmanneksen, ehkä jopa vähemmän (kuten Suomessa)?

Ystävällisesti, mutta tiukasti vastausta vaatien

Heikki Jokipii

puheenjohtaja
Luonnonsuojeluyhdistys Tuottava Maa - Turvattu Luonto ry

Heikki Jokipii:
Tupasela vastasi:

--- Quote ---Kuten huomasit, olen enemmänkin elintarviketeknologi ja aistinvaraisen arvostelun tutkija, kuin maanviljelyksen asiantuntija. Olen kuitenkin tietoinen erilaisista näkemyksistä siitä miten käy, jos luomun määrää kasvatetaan ja pystyykö Eurooppa tuottamaan tarpeeksi oman ruokahuoltonsa varmistamiseksi?

Sillä tietämyksellä mikä minulla on tällä hetkellä, niin en voi valitettavasti vastata kysymykseesi, mikä on minun näkemykseni asiasta. Oletan, että minun työnkuva EGTOPissa tulee fokusoitumaan enemmän elintarvikeprosesseihin ja laatuun. Siinä sivussa tulen aivan varmasti oppimaan myös lisää EUn ruokahuollosta ja luomusta osana sitä.
--- End quote ---

Tämä vastaus täytynee nyt hänen osaltaan hyväksyä, enempää tivaamatta.

Heikki Jokipii:
Tässä Tupaselan uudessa matkaraportissa ei ole paljon  uutta tietoa ...

Matkaraportti: 5th Organic Processing Conference

... mutta onpahan se, että tämä 50% tavoite otetaan siellä edelleen näin tosissaan:

--- Quote ---Avaussession aiheena oli miten saavuttaa 50% luomupeltoala vuoteen 2030 mennessä. Avauspuheen piti Eduardo Cuoco (IFOAM EU director). Keskustelussa oli aiheina mm. pitäisikö isot elintarvikeyritykset saada mukaan yhteistyöhön, eikä kilpailla niiden kanssa. Luomukulutusluvut vaihtelevat eri maissa – Pohjoismaissa hyviä –Etelä-Euroopassa alhaisemmat. Tulotasot vaikuttavat luomun käyttöön. Kauppa ei välttämättä näe bisneksessään eroja luomun ja tavanomaisen välillä. Luomutiedotusta ja tietoa pitäisi saada kouluihin.
--- End quote ---

Eli tarkasteltiin vain sitä, miten tuo kaupallisesti ja organisatorisesti saataisiin aikaiseksi. Ei sitä, mitä sitten tapahtuisi. Ei siis vastauksia kysymykseemme Tupaselalle, edellä.

Jos konferenssissa hyvinkin onnistuttaisiin sen itselleen asettamissa tavoitteissa  ...

--- Quote ---Tänä vuonna konferenssissa otettiin huomioon innovatiiviset välineet (digitalisaatio), joiden avulla luomutoimijat voivat parantaa laatua sekä varmistaa avoimuuden ja jäljitettävyyden arvoketjussa. Konferenssissa tarkasteltiin myös luomualan suuntauksia ja tulevaisuuden näkymiä.
--- End quote ---

... niin mitä hyötyä Euroopalle olisi, jos eräs erittäin pieni osa sen ruoasta olisi jotenkin "laadukkampaa" tai "jäljitettävämpää", jos (omaa, itse tuotettua) ruokaa sitten yhteensä olisi liian vähän? Pitääkö, sopiiko Suomen Luken olla mukana tällaisessa?

Heikki Jokipii:
IFOAM ei ole tästä visiostaan luopunut:

Matkakuulumisia Euroopan luomukonferenssista Itävallasta (25.-26.9.2018, Vienna, Austria )

--- Quote ---Luomutuotannon kasvu jatkuu vahvana Euroopassa kulutuskysynnän kasvun seurauksena. Konferenssissa nousi useassa puheenvuorossa esille kasvu ja kasvutavoitteet. IFOAM on asettanut tavoitteeksi luomutuotannon ja agroekologisiin menetelmiin pohjautuvan maataloustuotannon  kasvattamisen  50 % Euroopan peltopinta-alasta vuoteen 2030 mennessä. Keskusteluissa todettiin, että tämä kunnianhimoinen, mutta saavutettavissa oleva tavoite on tärkeä.
--- End quote ---

Eikä tuon matkaraportin tekijä Luomuinstituutin Sari Iivonen myöskään aseta sen järkevyyttä ja tärkeyttä kyseenalaiseksi.

Mietitiinkö siellä jo jotain uudenlaista, uusia keinoja sallivaa luomua, "Luomu 3.0:a"?

--- Quote ---Myös luomutuotannon sääntöjä pitää olla mahdollista kehittää, jotta sääntely antaa tilaa tutkimus- ja kokemusperäiselle tuotannon kehittämiselle. Tarvittaessa myös tuotannon pääperiaatteita täytyy olla mahdollista tarkastella uudelleen, totesi IFOAM EU:n presidentti Jan Plagge.
--- End quote ---

Sillä nykyisillä säännöillä tuon IFOAM:in tavoitteen toteutuminen kyllä tarkoittaisi Euroopan ruoantuotannon romahtamista. Minkä Sari Iivosen ja muiden konferenssiin osallistujien kyllä täytyy hyvin tietää. Mutta varmaankin sen sanominen ulos tuollaisessa tilaisuudessa tai sen selostamisenkin yhteydessä olisi etikettivirhe?

PS. Tämäkään ei Iivosta mitenkään hätkäytä tai anna aihetta selityksiin (lihav. HJ):

--- Quote ---Retki jatkui luomuviinintuotantoon tutustumisella Nikolaihof Wachau (www.nikolaihof.at) viinitilalla. Tila on 2000 vuotta vanha ja siellä oli vieläkin käytössä roomalaisten rakentama viinikellari, jossa tilan biodynaamisesti tuottamat valkoviinit saavat kehittyä tammitynnyreissä.
--- End quote ---

Vertaa siihen, mitä sanottiin asiasta toisessa keskustelussamme. Minä ja "JösseJänis" (Agronetissä).

Heikki Jokipii:
Löysin tällaisen twiitin:

--- Quote ---Robert Wager
@RobertWager1
·
2. elok.
and the JRC report found 100% organic food production would raise the cost of food 600%.
--- End quote ---

Valitettavasti tuossa ei ollut lähdeviitettä tai linkkiä itse raporttiin. JRC on kyllä EU:n tutkimuslaitos:

http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/simple-search?query=Organic+food&sort_by=dc.date.issued_dt

Jatketaan etsintöjä, kiinnostus heräsi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Go to full version