Tällaistakin kehitystyötä tapahtuu:
Ensimmäinen kaupalliseen käyttöön suunniteltu vetymoottori näki päivänvalon: JCB sai hyväksynnän moottorilleenBrittiyhtiö on ensimmäinen työkonevalmistaja, joka on saanut rakennettua vetymoottorin valmiiksi kaupalliseen käyttöön.
Brittiläinen työkonevalmistaja JCB on saanut viranomaishyväksynnän vetyä polttoaineenaan käyttävälle moottorille.
Hollannin ajoneuvoviranomainen RDW antoi JCB:n vetymoottorille hyväksynnän tammikuun alussa, jonka jälkeen moottori on sertifioitu käyttöön useissa Euroopan maissa, kuten Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Belgiassa, Puolassa ja Suomessa.
Vety on monella tapaa vaikea polttoaine polttomoottorille muun muassa räjähdysherkkyytensä ja läpäisevyytensä vuoksi. Vety haurastuttaa terästä ja läpäisee paineistettuna sitä ympäröivien teräsrakenteiden seinämiä.
Vaikka tämäkin kehityspolku on vielä kesken:
Sähkötraktorit rynnivät pelloille kolmen vuoden sisälläTanskalaisomisteinen Danfoss rakentaa lähes hehtaarin tuotantotilaa Lappeenrantaan, jonne on keskitetty työkoneissa käytettävien sähköisten voimansiirtojen tuotekehitys.
Tilaajalle
ATL: Uskalias tilallinen osti Ruotsin ensimmäisen sähköllä toimivan maataloustraktorinSähkötraktorin ostaneella Menhammarin tilalla on yli 700 hehtaaria viljelysmaata, lihakarjaa ja ravihevosia.
Tilaajalle
Sähköverkko ulottuu jo nyt kaikkialle maaseudulle. En osaa kuvitella, miten rakentuisi vedyn jakeluverkosto. Turvallisesti. Siitä nyt tässä puhumatta
mistä se vety.