Hesarissa oli taas (toimittajana – kuinka ollakaan – Anna Karismo) juttu (maksumuurin takana) otsikolla
Luomuruoka leviää maailmallaSiinä kerrottiin luomuravintolaketjusta, joka ei vielä (vaikka löytyy jo Brysselin, ”New Yorkin, Madridin tai Moskovan keskustassa”) ole tullut Suomeenkaan. Miksi kerrotaan? Tämähän ei mene siten ravintolaesittelynäkään.
Tuosta otsikosta ja viimeistään oheisartikkelista ajattelutapa ja tarkoitus hyvin selvisi. Oheisartikkelin otsikko:
Suomen ravintoloihin luomu on vasta tulossaJa sen tekstistä, otteita, kommentoiden:
"Laatupikaruokaketjut" leviävät maailmalla nopeasti. Samalla kun elämästä on tullut kiireisempää ja ruokaa pitää saada nopeasti, ihmiset haluavat parempaa laatua.
Jopa ”slow food” –ideasta on tässä siis luovuttu. Mutta röyhkeästi annetaan ymmärtää luomun olevan ”parempaa laatua.”
Ongelma on usein se, että meillä ei ole kulttuuria tai perinteitä siitä, miten luomusta ravintola-asiakkaalle kerrottaisiin toisin kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Osa kuluttajista tuntee luomun vielä heikosti
Ongelmana on kyllä se, että kuluttajien pitää tuntea luomu juuri passelin heikosti. Jos he tuntisivat asian paremmin, esim. kurkistamalla tänne, se ei enää olisi ”heille” hyvä juttu.
Mutta tämä on kyllä ”huippua”:
"Joskus ravintola saattaa jättää kertomatta, että kysymys on luomusta, koska kuluttajan pelätään ajattelevan, että siinä on ötököitä", nauraa Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi. Ravintola saattaa siis käyttää esimerkiksi luomuyrttejä laadun ja maun vuoksi, mutta asiakkaan tietämättä.
Se on varmasti
täysin puppua. Jos ravintola ostaa kalliimpia, mutta käytännössä ihan vastaavia luomuraaka-aineita, se ei
takuulla jätä niitä
a) mainostamatta ja
b) laskuttamatta asiakkailta (joka vaatii kohdan a)
Piiloluomu syötetään kuluttajille ihan toisella tavalla, esim. juottamalla luomumaitoa tavanomaisena.
Pääjutussa oli tällainen väite:
Ravintolaketju ei käytä senttiäkään mainostamiseen, eikä sen tunnuksia näy kuin myymälöiden ikkunoissa. "Hyvää ja laadukasta ei tarvitse mainostaa", Coumont sanoo.
Aika ymmärrettävää tuo onkin, jos toimittajat hoitavat asian, ketjun puolesta ja luomun puolesta yleisemminkin, näin kuin edellä.
***
Samana aamuna sitten tuli enemmänkin adrenaliinia vereen, kun myös Helsingin Uutisista löytyi tämä:
Keskustan trendiravintolat luopuvat pullovedestäPullovesi oli otsikon pääasia, mutta luomua ”myytiin” monessa kohdassa. Siellä voi myös kommentoida, taidanpa tehdä niin.
***
PS. 9.11.2010 klo 7:30: Pistin pienen sinne Helsingin Uutisiin. Samassa yhteydessä huomasin, miten sen uutisesta löytyi jo
vastatieto Karismon luomulaadun ylistykselle (lihav. HJ):
–Luomu- ja lähiruokaa pitää olla tuottajilta koko ajan saatavilla riittävästi, ettei käy niin, että tällä viikolla sitä on ruokalistalla, mutta ei ehkä ensi viikolla. Myös raaka-aineiden tasalaatuisuus pitää varmistaa, Savusalo painottaa.
Mecca suosii luomuraaka-aineita, jos ne ovat hyvälaatuisia ja niitä on riittävästi saatavilla.
Tuon voi lukea niin, että samassa uutisessa kahden ravintolan hankinnoista (jollakin tasolla) vastaavat olivat epävarmoja juuri luomuraaka-aineiden
laadusta!