Jaha. Minulle kommenttini näkyy. Olen raportoinut KU:lle asiasta. Mutta vastausta ja asian korjaamista odotellessa, tällainen se oli/on:
Tällaista alkuperäiskansojen tietoa romantisoivaa hölynpölyä ei tähän tilanteeseen olisi mitenkään tarvittu. Uskoin KU:n arvostelukykyyn asiassa, mutta nyt olen hyvin pettynyt.
Tuo tarina ei juurikaan eroa Intiassa nyt synnytetystä opista, että muinaiseen tietoon perustuva lääke parantaa ja estää koronan. Joka lääke on valmistettu lehmän virtsasta ja lannasta.
Tässä kohdassa se hyväntahtoinen tai edistykselliseksi luultu hölynpöly oikein tiivistyy:
He toivat mukanaan pullovettä, koska eivät uskoneet kylän veden olevan juomakelpoista.
Yksi kylän vanhimmista sanoi vierailijoille: ”Teillä kaupunkilaisilla on tämä ongelma: te syötte ja juotte kuolleita asioita. Kuten vettä, joka on jo pullossa. Se on kuollutta vettä. Kasvikset, joita ostatte pakastimesta supermarketissa, ne ovat kaikki kuolleita kasveja.”
Anekdootti tiivistää jotain siitä, kuinka ilmastonmuutos liittyy koronavirukseen, ja miksi on tärkeää kuunnella alkuperäiskansojen johtajia tässä asiassa.
.
Tulee mieleen Suomen brändivaltuuskunta! Anekdootti tiivistää oikein hyvin sen, miksi koulutusta saamattomia alkuperäiskansoja (ja brändivaltuuskuntia!) kannattaa kohteliaasti kuunnella. Ja sitten kärsivällisesti
selittää heille modernin (tai jo aika vanhankin) tieteen käsitys.
Siitä, miten ilmastonmuutos liittyy koronavirukseen, anekdootti ei kyllä kerro yhtään mitään.