Tuohon Hesarin kaivosjuttuun on sitten loogisena jatkona tämä:
Nigerian vaihtoehtonobelisti: Kestävää kaivostoimintaa ei oleHänen mielestään kasvupuheiden taustalla on halu saada Afrikka näyttämään mantereelta, joka on valmis investoinneille ja samalla hyväksikäytölle. Kirjassa kerrotaan tavoista, joilla monikansalliset yhtiöt riistävät Afrikan luonnonvaroja, kuten mineraali-, öljy- ja kaasuvarantoja. Tuloksena on Basseyn mukaan ympäristö- ja terveyshaittoja köyhille paikallisille yhteisöille ja vain vähän hyötyjä.
Yli 20 vuotta ympäristö- ja ihmisoikeuksia puolustaneen Basseyn ajatukset ovat radikaaleja. Kestävää kaivostoimintaa ei hänen mielestään ole olemassakaan, ja fossiiliset polttoaineet pitäisi Afrikassakin jättää käyttämättä.
"Kaivostoiminta on kuin amputointia, se vie kaiken. Se tuottaa voittoa vain, kun ympäristövaikutukset jätetään huomiotta ja kustannukset ulkoistetaan köyhille paikallisyhteisöille", hän toteaa.
Esimerkiksi kännyköiden ostaminen olisi Basseyn mukaan kuluttajille liian kallista, jos hintaan tulisivat mukaan metallien louhinnan aiheuttamat haitat.
Tämä aktivisti on tehnyt uransa sillä, että on vastustanut Shelliä Nigeriassa, ja näyttää siis laajentaneet vastustustaan kaikkeen taloudelliseen toimintaan ...
Nämä
vaihtoehtonobelistit näyttävät myös löytävän vastaanottavaisen yleisönsä. Täällä rikkaassa maailmassa. Varmasti tämä Bassey sellaisen löytäisi jopa Norjassa, jos hän lähtisi sinne pitämään saarnaansa siitä, millainen kirous öljy onkaan. (Onko ollut jo ... villapaita hänen päällään näyttää kovasti ...
...
on muuten ollut!)
Olenko arvioinnissani kohtuuton, eikö Bassey ole ennenkaikkea kiinnittänyt huomiota erilaisiin kaivostoiminnan
epäkohtiin? En ole, kyllä hänen linjansa tuostakin artikkelista selviää. Tästäkin kohdasta, afrikkalaisille sopii parhaiten pitäytyminen perinteisiin elinkeinoihin, perinteiseen talouteen:
Bassey myöntää, että luonnonvaroista voi olla hyötyäkin: ne voivat tuoda tuloja, vaikka toiminta olisikin kestämätöntä. Afrikka pärjäisi hänen mukaansa kuitenkin myös ilman riistoa.
Esimerkiksi Ghanassa kalastus voisi tuoda yhtä paljon tuloja kuin öljynporaus. Nyt öljynporaus kuitenkin tuhoaa kalastajien elinkeinoja, hän kertoo.
(lihav. HJ)
Muuunlaisten luonnonvarojen hyödyntäminen ilman riistoa toteutuu hänen mukaansa siis niin, ettei niitä hyödynnetä ollenkaan.
Kepan uutinen samasta miehestä ...
Kirjailija: Afrikan luonnonvarakirous on voimissaan... kyllä tukee tulkintaani:
Basseyn mukaan uuskolonialismin tekee erityisen vaaralliseksi se, että fossiilisten luonnonvarojen esteetön hyödyntäminen edistää ilmastonmuutosta.
Afrikka ruokkii itsensä lähinnä perheviljelmillä, joilla uurastavat etenkin naiset. Maaseudun pientiloilla elää lähes 70 prosenttia väestöstä. Ilmastonmuutos uhkaa erityisesti tällaista viljelyä, jolla ollaan miltei kokonaan sadeveden varassa.
Myös hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC arvelee ilmastonmuutoksen vaarantavan vakavasti Afrikan maataloustuotannon. Paneeli varoitti vuonna 2007, että joissain maissa sadeveden varassa olevien viljelmien tuotanto voi laskea jopa puoleen vuoteen 2020 mennessä.
Basseyn tarjoama ratkaisu on yksinkertainen: suuri osa fossiilisista polttoaineista on jätettävä maan sisään. Ei pelkästään Afrikassa vaan kaikkialla maailmassa.
Ja "etenkin naiset" on jätettävä uurastamaan noille pientiloille. Miettimättä niiden
tiedossa olevien keinojen soveltamista, jolla Afrikan viljelmien tuotto voitaisiin
kolminkertaistaa. Vaikka jo vuoteen 2020 mennessä! Mutta länsimainen yleisöhän kuulee mieluummin tuosta yhdestä "ratkaisusta". Niinpä Bassey kertoo siitä.
PS. Hänen
oma taloutensa on varmaan kunnossa. Ilman riistoa, kirjojen ostaminenhan on ihan vapaaehtoista. Eikä kustantajakaan varmaan tästä haukkaa kohtuutonta osaa:
Muun muassa vaihtoehto-Nobelilla eli Rights Livelihood -palkinnolla palkittu Bassey vierailee parhaillaan Suomessa markkinoimassa viime vuoden lopulla suomennettua kirjaansa Kiehuva ja köyhtyvä Afrikka.
Vandana Shiva ottaa kuulemma luentopalkkiota 40 000 dollaria per esiintyminen plus matkakulut I luokassa. Mikähän on Basseyn budjetti tässä vierailussa?
PS2. USA:ssa käytetään ilmaisua "Setä Tuomo",
"Uncle Tom" tällä tavalla:
The phrase "Uncle Tom" has also become an epithet for a person who is slavish and excessively subservient to perceived authority figures, particularly a black person who behaves in a subservient manner to white people; or any person perceived to be complicit in the oppression of their own group.
Koskahan tämä käytäntö leviää Afrikkaan, ja sen tarkasteluun, minkälaisia tulevaisuuden näkymiä afrikkalaisille tarjotaan (jollakin sellaisella perusteella, jota ei itse afrikkalaisilta juuri enää kysytä, jos eurooppalaistaustainen
Maan Ystävät sen on jo hyväksynyt) ...