Mutta varmaankaan pelkällä rahalla aate ei sinnittelisi, ellei sillä olisi tulisieluista puolestapuhujaa, julistajaa ja ideologia. Sellainen näyttää nyt Suomessa olevan Henri Murto, Rekolan tilan isäntä. Hän on julkaissut
pitkän puolustuspuheen biodynaamiselle viljelylle tilansa nettisivustolla (14.10.18):
RUOKAA MAASTA VAI MARSISTA?Siitä otteita. Päinvastoin kuin monet muut, hän ei liitele biodynaamisen viljelyn varsinaisten (ja hankalien) erityispiirteiden yli ja ohi, vaan ottaa ne esille. Ja vieläpä hyvin komistelevasti (lihav. HJ):
Mutta miksi luonnonmukainen viljely ja etenkin biodynaaminen viljely nähdään vain jäänteenä jostakin menneestä ja irrationaalisesta, miksi Reuter ja Valtaoja eivät näennäisesti terävässä ajattelussaan kykene näkemään biodynaamisen viljelyn valtavaa potentiaalia tulevaisuudessa maan ja luonnon elävöittäjänä sekä kaiken elämän ylläpitäjänä? On suuri tragedia jos taitavien tieteentekijöiden teknokraattinen hybris estää heitä näkemästä ja tunnistamasta elämää ylläpitävien prosessien vaalimisen ja kehittämisen merkityksen luonnontieteissä ja nostaa esiin vain ruoan laatua degeneroivia tuotantomenetelmiä.
Ruoan laatu lähtee aina maaperästä. Kun maaperän humuskerrosta hoidetaan asianmukaisesti sekä modernisti (vuoroviljely, eläinperäinen orgaaninen lannoite, jonka määrä on sidottuna peltohehtaarien määrään sekä biodynaamiset preparaatit), niin luonnon monimuotoisuus säilytetään rikkaana, ruoan sisäinen ja ulkoinen laatu on huippuluokkaa sekä ihminen saa ravintoa niin fyysisesti kuin sielullisestikkin.
Jos tuosta se ulos luetaan, niin biodynaamiset preparaatit ylläpitävät kaikkea elämää täällä? Ja viljelytapa on oikein nykyaikaa!
Komistelu jatkuu suurellisessa rinnastuksessa:
Siis, miksi kurottautua tähtiin tässä ihmiskunnan kehitysvaiheessa, jos meillä on vielä lukemattomia maailmoja löydettävänä aivan jalkojemme alla? Tämä on paradoksi jota en tajua: miksi emme panosta maaperän tutkimiseen, bio- ja kiertotalouden kehittämiseen sekä laajennetun luonnontieteiden (esim. kvanttifysiikka, biodynaamiset preparaatit jne) tutkimiseen? Ortodoksisen tieteen epäuskon biodynaamisia preparaatteja kohtaan kuitenkin jollain tapaa ymmärrän: aihe vaati todella paljon tutkimista, omakohtaista suhdetta (niin tieteellistä kuin taiteellistakin) sekä avointa, mutta kirkasta ajattelua. Nämä avoimuutta lisäävät laadut tiedeyhteisössä ovat ns. kortilla nykyisessä suoritus ja tuloskeskeisessä tieteentekemisessä, jossa eriävät mielipiteet tiedeyhteisön konsensuksesta voivat vaikeuttaa suunnattomasti tieteentekijän akateemista uraa. Kuitenkin, tiede on aina kehittynyt ns. ”kapinallisten” kautta ja ansiosta jotka ovat uskaltaneet uhmata vallitsevaa ja jopa dogmaattista maailmankuvaamme. Ja niin se tulee myös tulevaisuudessakin kehittymään.
Ja myös tuossa yritetyssä mielikuvassa, että steinerilaisen meditoijat nyt olisivatkin niitä sankaritiedemiehiä, jotka uskaltavat epäillä vallitsevia käsityksiä. (Huh-huh! Samanlainen "huh-huh" myös tuolle lihavoidulle rinnastukselle.)
Tuossa Murto (kuten otsikossaankin) kehottaa mieluummin tutkimaan Maan maaperää kuin avaruutta. Mutta miten tuo on sovitettavissa yhteen sen kanssa, että juuri biodynaaminen viljely tukeutuu vankasti tähtitieteeseen? Nimittäin
ikivanhaan tähtitieteeseen: astrologiaan.
Sitten hän viittaa omaan uraansa totuuden soihdun kantajana ymmärtämättömässä Suomessa:
Kun itse peilaan 15 vuoden tietä, jonka olen kulkenut nyt biodynaamisen viljelyn parissa, yksi aspekti kirkastuu ylitse muiden: ruoan laatu on suoraan verrattavissa maaperän hyvinvointiin. Jos maaperä ei ole elävää, jos emme kasvata kasveja luonnonmukaisesti jalostetuista siemenistä, jos emme käytä orgaanisia lannoitteita ja jos ihminen ei tätä ruoantuotantotyötä pellolla itse tee, silloin emme voi tuottaa elinvoimaista ruokaa kestävästi ja siten että sitä riittää kaikille! On todella sääli että huipputieteentekijät lähtevät mustamaalaaman jotakin, jota he eivät selvästikkään tunne. Biodynaaminen viljely on ehkä tuntemattomampi luonnonmukaisen viljelyn suuntaus Suomessa, mutta maailmalla se on hyvinkin tunnettua ja kuluttajat arvostavat kansainvälistä Demeter-merkkiä nimeonmaan ruoan korkealukkaisen laadun takia. Jo pelkästään Saksassa toimii yli 1500 sertifioitua biodynaamista Demeter-tilaa, joista monet ovat todella monipuolisia, taloudellisesti tuottavia ja sosiaalisesti innovatiivisia.
Ad populum -argumentti. Mutta siinä jätetään sanomatta, että näitä tiloja on todellakin lähes pelkästään Saksassa. Koko maailman mittakaavassa se on aika tuntematonta, tai ainakin hyvin vähäistä (kuten biodynaamisen väen omiin tilastoihin tukeutuen totesimme edellä 05.11.19). Jos tuota ad populum -argumenttia käyttää Suomessa (niin ei saisi tehdä, mutta Murto aloitti!
) niin voimme viitata siihen, miten se viljelytavan suosio täällä on muuttunut äärimmäisen vähäisestä täysin mitättömäksi!
Tuossa Murto sitten kyllä ratsastaa myös yleisellä luomumytologialla, jonka mukaan tavanomaisen viljelyn menetelmät tuhoavat maaperän. Ja siten se ei voi kestävästi jatkua. Mutta sitä argumenttia olemme käsitelleet muualla, joten ei jatketa siitä tässä.
Tämä on tuttu "teologinen" strategia ateisteja vastaan. Sillä puolella se menee jotenkin niin, että "lue ensin kreikaksi Uusi Testamentti, ennenkuin sanot mitään":
Olisikin suotavaa, että Lauri Reuter tekisi ensin kunnon taustatyötä, ennen kuin leimaa jonkin luonnonmukaisen viljelyn tuotantomuodon ”yksisarvishumpuukiksi”. Ehkä Lauri Reuter ei ole koskaan päässyt itse maistamaan laadukasta biodynaamista tuotetta tai jos on ja silti kyseenalaistaa omien fyysisten aistiensa tarjoaman laadullisen elämyksen, niin silloin vastustuksen täytyy kummuta jostakin hyvin alitajuisesta lähteestä. Tämä biodynaamisen viljelyn mustamaalaus on kovin surullista myös siitä syystä, että uskon Lauri Reuterin ja Esko Valtaojan pohjimmiltaan tarkoittavan hyvää omassa teknokraattisessa maailmanpelastusmissiossaan.
Mukana on myös ohje tavalliselle seurakuntalaiselle (tai epävarmalle): tule mukaan toimintaan, niin näet ja koet itse. Myös tuo vetoaminen "alitajuiseen lähteeseen" on tuttua siltä puolelta: jos et ota Sanomaa vastaan, syyn täytyy olla jossain sellaisessa. — Sokkomakutestejä
biodynaamisille tuotteille ei luultavasti ole Suomessa milloinkaan tehty (?).
Tällaisen ilmiön myös Murto on havainnut:
Viinimaailmassa monet satoja, jopa tuhansia vuosia vanhat sukutilat ovat jo aikoja sitten siirtyneet biodynaamiseen viljelyyn, koska viini kasvina on laadullisesti todella herkkä maaperän elävyydelle tai elämättömyydelle. Monet maailman huippuravintoloista (mm. maailman parhaaksi ravintolaksi lukemattomia kertoja valittu Noma, Tanskassa) käyttävät biodynaamisia raaka-aineita, monet kuninkaalliset (mm. Prinssi Charles ja Ruotsin Kustaa Aadolf) ovat aktiivisesti puhuneet biodynaamisen viljelyn puolesta tai käyttävät biodynaamisia raaka-aineita sekä lukemattomat konkreettiset tulokset luonnon hyvinvoinnista, tasapainosta sekä elävyydestä todistavat kiistattomasti biodynaamisten maanhoitomenetelmien validiuden modernin ruoantuotannon varteenotettavana menetelmänä.
Mutta tulkitsee sen täysin toisin kuin me. Mistään havaitusta paremmasta laadusta ei tuossa ole ollut kyse, vaan sekä viini- että ravintolamaailmassa yleisestä "kekkaloinnista", johon (väitetystä) biodynaamisuudesta on saatu yksi väline, myyntisana, fiilistelyn ja fiinistelyn tapa.
Kuninkaalliset ja aateliset kartanonomistajat tekevät nykyisin myös bisnestä, joten heitää koskee tuo sama. Oikeastaan tuo kuninkaallisiin vetoaminen on hyvin lapsellinen ad hominem -argumentti.
Nuo "lukemattomat konkreettiset tulokset luonnon hyvinvoinnista, tasapainosta sekä elävyydestä". Ne kyllä vielä puuttuvat. Varmaankin löytyy lukemattomia
todistajia asialle (joista Murto on yksi) mutta ne olisi osoitettava objektiivisella tavalla. Turvautumatta "laajennettuun" luonnontieteeseen, ihan vertaamalla tuloksia ja tilannetta tavanomaiseen viljelyyn. Ihan tavanomaisen tieteen menetelmin.
**
Ei tällä postauksella ehkä paljon uutta asiaan tullut: tieteenkäsitysten yhteensopimattomuudesta on jo edelläkin ollut puhetta.
Mutta tuolla linkillä ja esittelyllä annettiin ehkä jollakin tavalla myös puolustukselle puheenvuoro.
Taas tuli nähtyä näinkin paljon vaivaa tämän asian kritiikkiin. Ja taas tulee mieleen, että olisiko syytä taas välillä jättää koko asia "kesannolle". Koska sen merkitys Suomessa ei ole suuren suuri eikä kasvamassa. — Sananlaskut monissa kielissä, eri kielikuvia käyttäen, neuvovat tällaisissa tapauksissa juuri sellaiseen menettelyyn! (Olkoon tuossa uudenvuodenlupaukseni!)