Kuinkas nyt tämä sitten, kun Aamuset-lehdestä on kyse:
Tehokkaampi tuotanto pienentää ympäristöjalanjälkeä Ei, tein teille jekun ja poistin otsikon lopusta sanan "luomuviljelyssä". Mutta silti voidaan kysyä, rajoittuuko tämä logiikka vain luomuviljelyyn:
Tehokkaamman tuotannon avulla luomutuotannon ympäristöjalanjälki pienenee.
– Kun tuotantopanoksien määrää viljelypinta-alaa kohden voidaan nostaa ja sadon määrää lisätä, niin tuotannon energiatehokkuus myös paranee, kertoo Luken erikoistutkija Liisa Särkkä.
Jos löytyy muita keinoja satotason lisäämiseen, sanokaamme geenimuuntelu, eikö niitäkin pitäisi käyttää? Jos ympäristöjalanjäljestä on kerran kyse? Mutta ei, kyse on ennenkaikkea rahasta:
Luomutuotteen kalliimpi hinta hyväksytään helpommin, jos tuote brändäytyy ylivertaiseksi laadultaan.
– Keskeisin toimenpidesuosituksemme on, että luomutuotteiden markkinoinnissa tulee hyödyntää entistä vahvemmin kuluttajan tunteita ja tunteiden aiheuttamia vastakohtia. Markkinointia kannattaa kohdistaa nuoriin ihmisiin, painottaa Särkkä.
Eli luomutuotteet täytyy brändätä, tunteisiinkin vetoamalla, sellaisiksikin, että niillä on pieni ympäristöjälki (erityisesti nuorten silmissä). Tässä Lukekin ilmeisesti lupaa omalta osaltaan auttaa?