Myös Tampereen lähiseuduilla halutaan luoda lapsille virheellinen vaikutelma, että biodynaamisuudella muka olisi jokin merkittävä rooli ruoan tuotannossa. Haltijarahasto:
https://www.haltijarahasto.fi/haltijarahasto/mahdollisuuksien-puutarha/retket-ja-leirikoulut/Koululuokkien ja päiväkotien vierailut Mahdollisuuksien puutarhassa
Mahdollisuuksien puutarha on koulu- ja päiväkotiryhmien käytössä lyhyestä retkestä pidempää vierailuun. Vierailut räätälöidään tapauskohtaisesti ja ajankohtaan sopiviksi ja ne toteutetaan yhteistyössä Kurjen biodynaamisen maatilan kanssa.
Nimi näyttää tuosta olevan vielä korjaamatta. Nykyisinhän se on Haltijan tila, ei Kurjen.
Toivotaan sinne vierailuja pidemmältäkin: alempana on kuvaus helsinkiläisen Elias-koulun retkestä tilalle. Mutta usein Helsingin Steiner-koulut valitsevat retkensä kohteeksi lähempänä sijaitsevan Majvikin biodynaamisen tilan. Vantaan Steiner-koululla on yhteistyötä Kaupunkilaisten Oman Pellon kanssa.
Tähän tapaan.
***
Koska
jo Steiner itse korosti, että...
"Waldorf-koulusta emme halua tehdä maailmankatsomuskoulua... antroposofia ei ole mikään opetussisältö, mutta pyrimme soveltamaan antroposofiaa käytännössä." ... tuo biodynaamisen viljelyn tuputtaminen on kyllä manipulaatiota, niin Steiner-kouluista kuin onkin kyse. Ja juuri sellaista opetussisältöä, mitä se ei Steinerin mukaan saisi olla. Suomalaiset Steiner-koulun kannattajat tuovat aina esiin saman: se on se pedagogiikka, ei aate. Mutta kummasti antroposofisen biodynaamisen viljelyn teoria ja käytäntö on em. tapaan jokaikisen tuollaisen koulun ohjelmassa. On koko ajan ollut, esiimerkki yli 20 vuoden takaa:
Vantaan seudun steinerkoulu sai uuden koulurakennuksen TILAAJILLE
Huhta Matti
23.5.1999 3:00
VANTAA
Vantaan seudun steinerkoulu on saanut uuden koulurakennuksen Korson-Vallinojan maalaismaisemaan. Koulun ympäristössä on myös biodynaamisesti viljelty tila, jonka puutarhanhoitoon jo perusasteen oppilaat osallistuvat. [..]