Tämä on ollut ilmeisen helppo tie edetä:
Luomukahvi on osa julkisten ruokapalveluiden vastuullisuuttaLuomutetaan ruokapalvelut -hankkeen arvion mukaan tällä hetkellä ruokapalveluissa tarjotusta kahvista luomua on noin 5,5 %. Ruokapalveluille tehdyn kyselyn mukaan noin 8 % ruokapalveluista tarjoaa päivittäin ainakin osan kahvista luomuna.
Hyvin varhain tässä triidissä kiinnitettiin huomiota
tähän ilmiöön. Silloin kyllä luomuteehen. Mutta aktio näyttää onnistuneen kahvin kohdalla jopa paremmin.
Ja oletettavasti niin on vastakin:
Ruokapalvelulle luomukahvi on helppo keino lisätä luomun käyttöä: valikoimaa löytyy ja hintaero tavanomaiseen kahviin ei ole suuri.
[..]
Luomun kuluttajatutkimuksen mukaan noin 60 % suomalaisista pitää tärkeänä, että joukkoruokailussa tarjotaan luomua (Kantar TNS Agri 2021). Myös Suomen valtion asettaman virallisen tavoitteen mukaan luomun osuutta julkisten keittiöiden raaka-aineista tulisi lisätä ja luomua tulisi olla 25 % vuoteen 2030 mennessä.
Tuolla tavalla on siis helppo tiettyjä tunnuslukuja nostaa. Mutta ainakaan se oletettava valtion lisätavoite, että nautittaisiin kotimaista luomua, ei tuolla keinolla edisty.
Olisiko niin, että kahvi tässäkin on jonkinlainen "sisäänvetotuote". Sitä tarvitaan totuttamaan yleisöä luomuun? Myös myymään tiedotteen ajatusta, että luomukahvia juodessamme olisimme muka jotenkin hyviä ihmisiä, vastuullisia? Ja siitä eteenpäin kaikkiin luomutuotteisiin?
Käsittelimme jo tuota Pro Luomun kahvitiedotetta
täällä. Siitä puheenvuorosta täytynee vetää se takaisin, että hifistelijöille suunnattujen kahvien käsittämättömät hinnat tulisivat esille joukkoruokailussa.