Reilun kaupan täytyi tietysti reagoida. Sen se teki tällä:
Reilun kaupan banaani Luomuisuuskysymyksestä yritetään päästä näin helpolla:
Ympäristö
Tuotannossa on noudatettava tiukkoja ympäristösäännöksiä, joilla suojataan sekä viljelijöitä että luontoa. Vaarallisimpien kemikaalien käyttö on kielletty, ja yli 60 prosenttia Reilun kaupan banaaneista on luomua
Mutta me tiedämme jo, mistä on oikeasti kyse:
Tämä, kuten on esille tuotu, on erityisesti suomalainen ilmiö, muualla maailmassa luomun osuus ei Reilussa kaupassa ole lainkaan näin korkea.
Vaikka Reilun kaupan yhdistyksen tiedottaja Sanna Räsänen yrittää väittää, että "reilujen tuotteiden korkeaan luomuprosenttiin on syynä se, että siitä hyötyvät sekä tuotteiden viljelijät että kuluttajat" (lihav. HJ), toisesta kohdasta tulee realistisempaa tietoa:
Räsänen huomauttaa, että luomuviljely ei ole aina Reilun kaupan tuotteiden viljelijöille kannattavaa tai mahdollista.
Ja tutkimustieto nyt kyllä viittaa siihen, että "ei ole aina" pitäisi olla muodossa "ei juuri koskaan".
Ja - kuten olemme jo kauan sitten selvittäneet - tässä, eikä viljelijöiden hyödyssä, onkin se perussyy, Suomessa, tässä "asiakassegmentissä":
Lisäksi samat kuluttajat haluavat suosia sekä luomua että Reilun kaupan tuotteita, hän toteaa.
Itse asiassa tuon 'asiakassegmentti' -sanan opin yksityismailista, jonka sain Reilun kaupan työntekijältä.