Author Topic: Rajat kotimaisen suosimiselle EU:ssa. Finfoodin nimi muuttuu  (Read 51343 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 13107
    • View Profile
    • Email
Vs: REKO-myynti
« Reply #150 on: 29.04.19 - klo:04:10 »
Reko-lähiruokarenkaisiin kuuluu satojatuhansia suomalaisia – Kantahämäläisiä on mukana yli 6 000 – Hämeen Sanomat

(otettu Googlesta:)

Quote
4 tuntia sitten · Alun perin pedersöreläinen maanviljelijä Thomas Snellman kuvitteli keksineensä ruokapiirin Pohjois- Pohjanmaalle tuottajien tueksi. 40 vuotta maanviljelijänä toiminut Snellman siirtyi 1990-luvulla luomuun ja kompastui ...

Tavallisten ruokakauppojen tavallisiin asiakkaisiin kuuluu miljoonia suomalaisia.

Eikä niiden suosio (kokonaisuutena, keskinäinen kilpailu unohtaen) juuri vaihtele.

Pro Luomun Luomu Suomessa 2018 -kooste kyllä kertookin:

Quote
Luomun ostopaikat
[...]
• Vaihtoehtoisten myyntikanavien merkitys on yhä vähäinen.

Kertoo tarkemmin vielä kaaviossaan, että vain 2% luomua ostaneista oli käyttänyt ruokapiirejä.

Mutta sopinee silti vielä vahventaa juttua tällä iskevällä kritiikillä:

Quote
Pursiainen muistuttaa, että tavoite on vähentää päästöjä, ei palata 1950-luvulle tai köyhdyttää ihmisiä, joista monet ovat jo valmiiksi köyhiä.

”Kun kaikki Lauttasaaren luomuharrastajat matkustavat kaupan parkkipaikalle, jonne luomumunantuottaja on kärrännyt pikku pakettiautolla säälittävän määrän munia, sekä luontoäiti että ekonomisti itkevät… Ilmastotietoinen ostaa ruokansa kaupasta, josta kaiken saa kerralla ja jonne tavarat on siirretty mahdollisimman suurissa erissä ja vähillä resursseilla.”
« Last Edit: 29.04.19 - klo:04:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 13107
    • View Profile
    • Email
Vs: Rajat kotimaisen suosimiselle EU:ssa. Finfoodin nimi muuttuu
« Reply #151 on: 08.09.19 - klo:08:19 »
Tällainen on kuluttajan oikeus ja tällaisella perusteella:

Leppä: Kuluttajalla oikeus tietää kysymättäkin lihan alkuperä ravintolassa

Quote
”Tämä on erittäin tärkeä asia myös kuluttajille, sillä tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että aterian raaka-­aineena käytetyn lihan alku­perämaa ilmoitetaan ravintolassa. Valtaosa kuluttajista katsoo myös, että alkuperämaalla on vahva yhteys lihan laatuun”, Leppä toteaa.

Tuohon asiaan kyllä liittyy myös kuluttajien oikeus olla tietämättä, että tuollainen yhteys ei ole ollenkaan niin selkeä tai vahva. Tai tietämättä, ettei se välttämättä suosi suomalaista lihaa.
« Last Edit: 08.09.19 - klo:08:31 by Heikki Jokipii »