Author Topic: Rajat kotimaisen suosimiselle EU:ssa. Finfoodin nimi muuttuu  (Read 59722 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Vs: REKO-myynti
« Reply #150 on: 29.04.19 - klo:04:10 »
Reko-lähiruokarenkaisiin kuuluu satojatuhansia suomalaisia – Kantahämäläisiä on mukana yli 6 000 – Hämeen Sanomat

(otettu Googlesta:)

Quote
4 tuntia sitten · Alun perin pedersöreläinen maanviljelijä Thomas Snellman kuvitteli keksineensä ruokapiirin Pohjois- Pohjanmaalle tuottajien tueksi. 40 vuotta maanviljelijänä toiminut Snellman siirtyi 1990-luvulla luomuun ja kompastui ...

Tavallisten ruokakauppojen tavallisiin asiakkaisiin kuuluu miljoonia suomalaisia.

Eikä niiden suosio (kokonaisuutena, keskinäinen kilpailu unohtaen) juuri vaihtele.

Pro Luomun Luomu Suomessa 2018 -kooste kyllä kertookin:

Quote
Luomun ostopaikat
[...]
• Vaihtoehtoisten myyntikanavien merkitys on yhä vähäinen.

Kertoo tarkemmin vielä kaaviossaan, että vain 2% luomua ostaneista oli käyttänyt ruokapiirejä.

Mutta sopinee silti vielä vahventaa juttua tällä iskevällä kritiikillä:

Quote
Pursiainen muistuttaa, että tavoite on vähentää päästöjä, ei palata 1950-luvulle tai köyhdyttää ihmisiä, joista monet ovat jo valmiiksi köyhiä.

”Kun kaikki Lauttasaaren luomuharrastajat matkustavat kaupan parkkipaikalle, jonne luomumunantuottaja on kärrännyt pikku pakettiautolla säälittävän määrän munia, sekä luontoäiti että ekonomisti itkevät… Ilmastotietoinen ostaa ruokansa kaupasta, josta kaiken saa kerralla ja jonne tavarat on siirretty mahdollisimman suurissa erissä ja vähillä resursseilla.”
« Last Edit: 29.04.19 - klo:04:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Vs: Rajat kotimaisen suosimiselle EU:ssa. Finfoodin nimi muuttuu
« Reply #151 on: 08.09.19 - klo:08:19 »
Tällainen on kuluttajan oikeus ja tällaisella perusteella:

Leppä: Kuluttajalla oikeus tietää kysymättäkin lihan alkuperä ravintolassa

Quote
”Tämä on erittäin tärkeä asia myös kuluttajille, sillä tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että aterian raaka-­aineena käytetyn lihan alku­perämaa ilmoitetaan ravintolassa. Valtaosa kuluttajista katsoo myös, että alkuperämaalla on vahva yhteys lihan laatuun”, Leppä toteaa.

Tuohon asiaan kyllä liittyy myös kuluttajien oikeus olla tietämättä, että tuollainen yhteys ei ole ollenkaan niin selkeä tai vahva. Tai tietämättä, ettei se välttämättä suosi suomalaista lihaa.
« Last Edit: 08.09.19 - klo:08:31 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Vs: Rajat kotimaisen suosimiselle EU:ssa. Finfoodin nimi muuttuu
« Reply #152 on: 09.03.20 - klo:06:41 »
Tässä kampanjassa ministeriö on toiminut EU-sopimusten rajamailla:

Ministeriön somekampanjointi tuotti tulosta – aiempaa useampi kuluttaja valitsi kaupassa tietoisesti kotimaista

Quote
Maa- ja metsätalousministeriön, MTK:n ja SLC:n yhteinen Läheltä parempaa -kampanja onnistui tavoitteessaan odotettua paremmin, ministeriö tiedottaa.
[...]
Tietoisuuden lisäämisellä tavoiteltiin mielikuvan ja ostokäyttäytymisen muuttamista. Kampanja onnistui ministeriön mukaan odotettua paremmin.

"Ajatus lähti liikkeelle yleisestä huolesta kotimaisen ruuantuotannon puolesta, ja toisaalta kentän paineesta nostaa esiin kotimaista ruokaa ja saada kuluttajat näkemään suomalaisen ruuantuotannon ehkä itsestään selviksi koetut vahvuudet", osastopäällikkö Minna-Mari Kaila kertoo ministeriön tiedotteessa.

Ministeriön, MTK:n ja ruotsinkielisen tuottajajärjestön Svenska lantbruksproducenternas centralförbundin (SLC) kanssa käynnistetty ruuan arvostuskampanja lähestyi 18–35-vuotiaita suomalaisia digitaalisen markkinoinnin, radiomainonnan ja mediaviestinnän keinoin.

En ihmettelisi, jos Suomi saisi tuosta protektionismistaan huomautuksen. Koska ministeriö oli mukana, etujärjestöille tuo lienee täysin sallittua. Luulen, että tuossa on tapahtunut vahinko: alunperin varmaan annettiin ohje, että puhukaa sitten lähiruoasta. Mutta sitten puhe on lipsunut siihen, mitä tietysti oikeasti on tarkoitettu: kotimaisuuteen.
« Last Edit: 09.03.20 - klo:06:56 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Vs: REKO-myynti
« Reply #153 on: 20.03.20 - klo:05:03 »
Mutta sopinee silti vielä vahventaa juttua tällä iskevällä kritiikillä:

Quote
Pursiainen muistuttaa, että tavoite on vähentää päästöjä, ei palata 1950-luvulle tai köyhdyttää ihmisiä, joista monet ovat jo valmiiksi köyhiä.

”Kun kaikki Lauttasaaren luomuharrastajat matkustavat kaupan parkkipaikalle, jonne luomumunantuottaja on kärrännyt pikku pakettiautolla säälittävän määrän munia, sekä luontoäiti että ekonomisti itkevät… Ilmastotietoinen ostaa ruokansa kaupasta, josta kaiken saa kerralla ja jonne tavarat on siirretty mahdollisimman suurissa erissä ja vähillä resursseilla.”

Tämä Husu-Kallion ja Lepän blogiteksti ilmestyi tänään myös HS:n milipidepalstalla:

Turvataan arjen jatkuminen ruuantuotannossa

Muutoinhan tuohon blogitekstiin ei ole huomauttamista, mutta tätä kohtaa täytyy vähän ihmetellä:

Quote
Kuluttajat voivat turvallisin mielin hankkia oman arkensa elintarvikkeet kuten ennenkin pitäen kuitenkin ns. turvavälin muihin asiakkaisiin. Tämä koskee päivittäistavarakauppojen asiakkaita sekä Reko-rinkejä ja muuta suoramyyntiä.


Sinänsä sekin oikein, mutta puuttuiko heiltä tuossa nyt riittävän radikaali ote? Järkeilemällä nimittäin koronatietoinen nyt päätyisi luultavasti siihen, että kaikenlaista suoramyyntiä pitäisi nyt tässä tilanteessa yksinkertaisesti välttää. Se pitäisi ehkä jopa kieltää? Näin järkelemällä: jos tavarat haetaan yhdellä suurella autolla keskusliikkeen supervarastoon, josta ne robotti jakaa liikkeisiin, josta asiakkaat käyvät kerran viikossa ostamassa kaiken tarvitsemansa, eikö fyysistä kohtaamista näin huomattavasti vähennetä? Nyt ruoalla ei pidä olla "kasvoja". Koska ne kasvot saattavat yskiä.
« Last Edit: 20.03.20 - klo:10:15 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Protektionismin lietsominen
« Reply #154 on: 18.04.20 - klo:06:12 »
Minusta koronaepidemiaa käytetään nyt väärin protektionistisen hengen nostattamiseksi. Mm. tämän tyyppisillä uutisilla:

Tuore tutkimus: Suomen tulee pitää kiinni omavaraisuudesta – murto-osa maapallon väestöstä pärjäisi lähiseutunsa ravinnolla

Quote
Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että harva pärjäisi lähiseudultaan saatavalla ravinnolla. Riippuvuus tuontiruuasta lisää haavoittuvuutta koronapandemian kaltaisten globaalien kriisien aikana.


Vaikka tosiasiassa epidemiaan ei liity minkäänlaista ruokapulaa. Ainoa hankaluus on ollut oikeastaan siinä, että rikkaissa maissa ei ole saatu vierastyöläisiä maatalous töihin! Itse ruoka kulkee yhä juohevasti eri maiden välillä.

Katsotaanpa Aalto-yliopiston tutkimuksen karttaa:

https://www.aalto.fi/en/news/relying-on-local-food-is-a-distant-dream-for-most-of-the-world

Isoimmat siniset alueet ovat Afrikassa. Siellä ei kärsitä koronasta. Siellä kärsitään muuten vain.

Ja itse asiassa Afrikan maatalouden kehitystä auttaisi, jos se voisi vapaammin tuoda maataloustuotteitaan Eurooppaan. Eikä sille asetettaisi keinotekoisia esteitä.
« Last Edit: 18.04.20 - klo:07:02 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 14836
    • View Profile
    • Email
Vs: REKO-myynti
« Reply #155 on: 16.06.20 - klo:07:04 »
Sinänsä sekin oikein, mutta puuttuiko heiltä tuossa nyt riittävän radikaali ote? Järkeilemällä nimittäin koronatietoinen nyt päätyisi luultavasti siihen, että kaikenlaista suoramyyntiä pitäisi nyt tässä tilanteessa yksinkertaisesti välttää. Se pitäisi ehkä jopa kieltää? Näin järkelemällä: jos tavarat haetaan yhdellä suurella autolla keskusliikkeen supervarastoon, josta ne robotti jakaa liikkeisiin, josta asiakkaat käyvät kerran viikossa ostamassa kaiken tarvitsemansa, eikö fyysistä kohtaamista näin huomattavasti vähennetä? Nyt ruoalla ei pidä olla "kasvoja". Koska ne kasvot saattavat yskiä.

Tällainen hetkellinen piikki on toki mahdollinen:

Lähiruoan kysyntä on nosteessa koronaviruksen vanavedessä – suoramyynti on koettu helpoksi ja turvalliseksi tavaksi hankkia ostoksia

Quote
Koronavirus vaikuttaa lisänneen lähiruoan kysyntää. MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen uskoo, että monet ovat kokeneet suoramyynnin helpoksi ja turvalliseksi, kun noutoajan voi sopia, ja ostokset noutaa jopa ilman kontaktia.


Kunnes asiakkaat tajuavat, että kaikki tuo on mahdollista ihan normaalin elintarvikaupan puitteissa. Jossa noutoajoista, sorttimentists ym. ei tarvitse sopia tuottajan ehdoilla.