1
Ongelmat ja kehitysehdotukset / Vs: Temp
« on: Today at 02:35 »Panimoliitto twiittasi:QuoteLuomuoluen osuus kasvaa tasaisen hitaasti.
Siihen liitetyssä kuvassa olivat luvut: 0,6 miljoonaa litraa v. 2012 ja 0,8 miljoonaa litraa v. 2017.
Toisaalla Panimoliitto on ilmoiitanut, että olutta myytiin v. 2016 yhteensä 420,8 miljoonaa litraa. Ei ole luomuolut Suomessa mikään menestystarina, kuitenkaan. Vaikka kuvassa yritettiin vielä niin jotenkin antaa ymmärtää, kertomalla 5 vuoden kasvuprosentti 36%. Mutta osuuden prosentiksi luomuoluelle v. 2017 tuossa jää n. 0,2%. - Alkoholitonta olutta meni v. 2017 kaupaksi 2,1 miljoonaa litraa (prosenttiosuutena n. 0,5%).
Ei ollut hänen visionsa 4 vuoden takaa ihan oikeaan osunut ...
Olutliiton puheenjohtaja: Luomuolut on kesän trendijuoma
.. tai sitten tuo trendi jäi peräti lyhyeksi. Suomalaiset taitavat olla omalla tavallaan myös järkijuojia.
Oluenkin osalta tuo jatkuu. Mutta vieläkin ihmettelen noita em. lukuja muista luomualkoholijuomista. Olisiko meidän (ja monen muunkin) sanomamme kuitenkin jotain kautta mennyt perille? Ja suomalaiset todella luokitelleet nämä juomat turhakkeiksi?
PS. Paavo Haavikon aforismi ("Parodia on tullut mahdottomaksi. Ne tekevät sen itse.") saa vahvistusta:
Alaikäiset yrittivät ostaa alkoholitonta olutta, kauppa vetosi vanhempiin somessa – päihdelääkäri: On ymmärrettävää, että nuoria kiinnostaa
Puuttuu enää, että kyseessä olisi ollut alkoholiton luomuolut.