Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) teki vuonna 2004 (ilmestyi vuodenvaihteessa) tarkastuskertomuksen luomutuotannosta ja sen tukemisesta. Tässä silloinen tiedote asiasta:
Luomutuotannon tukemisen tavoitteet ovat epäselviä (http://www.vtv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2005/luomutuotannon_tukemisen_tavoitteet_ovat_epaselvia.553.news)
Tässä itse kertomus (pdf, 57 sivua):
Tarkastuskertomus 91/2004: Luonnonmukaisen tuotannon tukeminen (http://www.vtv.fi/files/272/912004Luonnonmukaisen_tuotannon_tukeminen_Netti.pdf)
Onko joku asia tämän 8 vuoden aikana muuttunut?
Ei ainakaan tämä (lainaukset tässä ko. tiedotteesta):
QuoteTarkastusviraston mukaan pinta-alan kasvua sinänsä ei voidakaan pitää itseisarvoisena tavoitteena.
Edelleen on juuri näin, kuten olemme kertoneet (http://tuottavamaa.org/uutiset.php?News_id=240). Tarkastusvirasto, kuten mekin, penäsi
perusteluja tälle menettelylle / pyrkimykselle.
Eikä muuttunut ole myöskään tämä (jota kertomus ei pidä hyvänä asiana):
QuoteSuuri osa luonnonmukaisesti tuotetusta sadosta päätyy myytäväksi tavanomaisena tuotantona [...]
Kuten myöskin olemme täällä kertoneet (http://tuottavamaa.org/uutiset.php?News_id=250). Ja moni muukin siinä kritisoitu asia - jopa käytännössä kaikki - on aivan
ennallaan.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on siinä maineessa, että sen tarkastuksia ja -kertomuksia virastoissa pelätään. Maineena on ollut, että se voisi jossain määrin "näpäyttää" jopa eduskuntaa. Tämän pohjalla näyttäisi siltä, että VTV:n muistiot voisi käytännössä "merkitä tiedoksi"?
Keskustelu ko. tarkastuskertomuksesta - ja nykypäivästä asiassa - on täten avattu. Keskustelun pohjalta voisimme kysyä VTV:ltä, mikä on sen menettely kertomustensa
seurannan kanssa.